THL toivoo läheisten auttavan vanhuksia kyselyyn vastaamisessa – Ensimmäinen kansallinen vanhuspalvelujen asiakaskysely alkaa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on aloittanut ensimmäisen kansallisen vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyystutkimuksen. Kerro palvelustasi -kyselyyn toivotaan vastauksia kaikilta kotihoidon ja palveluasumisen palveluja käyttäviltä.

– Kaiken kuntoisilla vanhuspalvelujen asiakkailla tulee olla mahdollisuus osallistua kyselyyn, tulla kuulluksi ja kertoa saamastaan palvelusta. Toivomme, että omaiset ja läheiset auttavat iäkkäitä kyselyyn vastaamisessa. Jokainen vastaus on arvokas, sanoo johtava asiantuntija Sari Kehusmaa THL:n tiedotteessa.

Asiakas saa kyselyn omasta palveluyksiköstään. Kyselyyn voi vastata itse tai läheisen avustamana. Myös hoitaja voi avustaa vastaamisessa.

Vastauksia pyritään saamaan myös muistisairailta

Kyselyä valmisteltaessa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että vastauksia saataisiin myös muistisairailta. Heitä varten on tehty oma lyhyempi kysely, johon voi vastata valitsemalla asiaa kuvaavan hymiön.

– Suomi on ollut pitkään kansallisen vanhuspalvelujen asiakaspalautteen keräämisessä jäljessä, vaikka palautetta tarvitaan laadun seuraamisessa ja palvelujen kehittämisessä. Ruotsissa vastaava kysely toteutetaan säännöllisesti. Nyt lakiuudistus on muuttamassa tilanteen ja THL ryhtyy keräämään tietoa vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyydestä kahden vuoden välein, Kehusmaa sanoo.

Jokaisen yksikön asiakasarviot verkkoon

Vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo kannustaa antamaan palautetta palveluista.

– Palveluita käyttävät iäkkäät ihmiset ja heidän läheisensä ovat parhaita tahoja arvioimaan palveluiden toimivuutta ja laatua. Kun palveluita kehitetään heidän palautettaan kuullen, nähdään, mikä on päivittäisen elämän ja hyvinvoinnin kannalta nyt hyvin ja mitä pitäisi korjata, Topo sanoo.

Asiakaskysely on auki maaliskuun puolivälistä toukokuun 13. päivään. Ensimmäisiä tuloksia julkaistaan syksyllä. Ensi vuodesta alkaen THL:n verkkosivuilla voi käydä katsomassa minkä tahansa yksikön asiakasarviot.

Lue lisää

Chat Icon