Sanakirjaselityksen mukaan sana infrastruktuuri perustuu alusrakennetta tarkoittavaan latinan sanaan infra ja merkitsee pohjana olevaa rakennetta, johon laajempi ja moninaisempi toiminta tukeutuu. Akaan Seudun tämän viikon painetussa numerossa kerrotaan useammassa jutussa siitä, miten Akaan alusrakenteet kehittyvät. Näihin kehitysaskeleisiin sitten tukeutuu se moninaisempi toiminta, josta muodostuu tulevaisuuden Akaa.
Sivulle neljä kerrotaan HS-Veden päätöksestä rakentaa Viialaan uusi alavesisäiliö. Se on alusrakennetta, joka mahdollistaa muun muassa katkeamattoman vedenjakelun Viialassa, vaikka sähköt tai veden syöttö olisivat väliaikaisesti poikki. Uuden laitoksen myötä Viialan vesi myös UV-käsitellään, jolloin siitä tulee entistäkin puhtaampaa ja käyttäjilleen turvallisempaa. Selkeitä alueen kehitystä eteenpäin vieviä kehitysaskeleita.
Samanaikaisesti askel eteenpäin todennäköisesti merkitsee viialalaisille myös menetystä. Viitisenkymmentä vuotta maamerkkinä toiminut vesitorni todennäköisesti puretaan kehityksen kuljettua sen ohi. Tämäkin on välttämätön osa yhteiskunnan alusrakenteen kulkemista eteenpäin. Kun on päästy aiempaa pidemmälle, ei entisajan rakenteille enää ole tarvetta.
Painetun Akaan Seudun sivuilla 10 ja 11 kerrotaan kaupunkikuvaa suuresti muuttavista liikenneympyräsuunnitelmista. Jälleen selkeä alusrakenteen kehitysaskel, jonka tieltä myös tullaan raivaamaan paljon vanhaa ja edistysaskeleen kautta tarpeettomaksi jäävää.
Lopuksi sivuilla 16 ja 17 kerrotaan kaupungin rakennusten yhteyteen tulevista sähköautojen latauspisteistä. Jutussa myös listataan kaupungista jo löytyviä sähköautojen latauspisteitä.
Sähköautojen latauspisteiden rakentaminen joko julkisin tai yksityisin varoin on ehkä yksi tämän hetken parhaista esimerkeistä sellaisen alusrakenteen luomisesta, jonka päälle laajempi ja moninaisempi toiminta tukeutuu. Niiden rakentaminen on välttämätöntä, jotta akaalaisten liikkuminen voi kehittyä seuraavalle tasolleen. Aluksi nämä investoinnit tuntuvat ja tavallaan myös ovat tarpeettomia, mutta todennäköisesti lähitulevaisuudessa Akaassa kuten kaikissa muissakin kaupungeissa saadaan ihmetellä ennemmin sitä, miksi latauspisteitä on niin vähän. Tämä on selkeä infrastruktuurin kehitykseen liittyvä ilmiö. Samalla tavalla ihmeteltiin Toijalaan Hämeentien ja Satamatien liittymään rakennettua liikenneympyrää. Aluksi ympyrän tarpeellisuutta kyseenalaistettiin osan tielläliikkujien toimesta. Nyt moni ehkä miettii, miten liittymässä pärjättiin ennen liikenneympyrää. Oli kyseessä alusrakennetta kehittävä toiminta, jolle monen akaalaisen päivittäinen toiminta osaltaan nyt tukeutuu.
Tämän tulevaa toimintaamme ja mahdollisuuksiamme tukevan kehittämisen suunnittelu ja toteuttaminen on pitkälti kaupungin vastuulla. Osa infrastruktuurimme kehittämisestä on ulkoistettu muille toimijoille, kuten alussa mainitun Viialan alavesisäiliön tapauksessa, mutta suuresta osasta siitä infrastruktuurista, johon päivittäin törmäämme ja jota todella tarvitsemme, on kaupungin suunnittelemaa. Tulevat sähköautojen latauspisteet ja liikenneympyrät osoittavat, että kaupungilla on ainakin aktiivinen ote tämän kehitystehtävän hoitamiseen. Toivotaan kehitystyöhön viisaita näkemyksiä ja oikeaa otetta, jotta saamme ympäristöstämme toimivan alusrakenteen, johon laajempi ja moninaisempi toimintamme voi tukeutua