
Toijalan yhteiskoulun opinto-ohjaajan Johanna Karrimaan mukaan nuoret tietävät varsin hyvin, mihin he haluavat yhdeksännen luokan jälkeen opiskelemaan, ja ovat tietoisia vaihtoehdoista. Tämä pätee myös Aino Kupariseen, Lenni Lundelliin ja Jouko Viljaseen. Aino ja Jouko jatkavat Toijalan yhteiskoulusta lukioon ja Lenni ammatilliseen koulutukseen.
Aino Kuparinen on hakenut Tampereen lyseon lukion eli tuttavallisemmin Rellun englanninkieliselle IB-linjalle, jossa voi suorittaa kansainvälisen ylioppilastutkinnon.
Kuparinen suuntaan Tampereelle, koska haluaa samassa koulussa vietettyjen vuosien jälkeen vaihtelua, tavata uusia ihmisiä ja kokea uutta ilmapiiriä. IB-linja puolestaan avaa uusia mahdollisuuksia päästä ulkomaille.
– Haluaisin opiskella tai asua ulkomailla, ja IB-linja auttaa siinä, Kuparinen kertoo.
Kuparinen pitää todennäköisenä pääsyä IB-linjalle, jonne viime vuonna vaadittiin yli 8,8 keskiarvoa. Englannin kielikään ei tuota vaikeuksia.
– En ole panostanut siihen erityisesti, se on sujunut muuten. Käytän englantia paljon enemmän arjessa ja sitä tulee paljon enemmän vastaan kuin esimerkiksi ruotsia, kun kaikki elokuvat ja ohjelmat ovat englanniksi.
Kuparinen aikoo kulkea Toijalasta Tampereelle junalla.
– Loppumatkan voin kävellä tai mennä ratikalla, hän suunnittelee.

Isoveljen jalanjäljissä turvallisuusalalle
Lenni Lundell on hakenut opiskelemaan turvallisuusalaa Tredun Lempäälän toimipisteeseen. Opinnot kestävät kolme vuotta.
– Turvallisuus on aina kiinnostanut. Myös isoveli kävi turvallisuusalan ammattitutkinnon ja on puhunut siitä, Lundell kertoo.
Myös Lundell aikoo kulkea koulumatkat junalla. Kotoa Toijalan asemalle ja Lempäälässä asemalta koululle on noin kilometri. Hän arvelee, että turvallisuusalan opintojen jälkeen vaihtoehtoja voisivat olla ura puolustusvoimissa tai opiskelu poliisiksi.

Ylioppilaskirjoitukset jo mielessä
Jouko Viljanen aikoo jatkaa Akaan lukioon yleislinjalle. Viljaisen mukaan lukio-opiskelu antaa vaihtoehtoja tulevaisuutta silmällä pitäen. Akaan lukio oli hänelle selvä valinta.
– Sillä ei ole väliä, missä kirjoitan pari ällää. Mieluummin suosin lähintä ja oman kunnan lukiota kuin lähden isompaan paikkaan pyörimään. Aamulla on mukavampi lähteä koululle, kun se on lähempänä eikä tarvitse katsoa juna-aikatauluja, kahden kilometrin päässä koulusta asuva Viljanen kertoo.
Viljanen on ehtinyt miettiä jo ylioppilaskirjoituksiakin. Hän aikoo suorittaa ainakin pitkän englannin ja terveystiedon.
– On hyvä olla plääni, mitä haluaa kirjoittaa. Se vähentää stressiä.
Viljanen arvelee, että opiskelu lukiossa on ”aika lailla yläastemeininkiä”, mutta tunteja on enemmän ja opiskelu on rankempaa.
– Veikkaisin, että läksyihin kuluva aika ainakin tuplaantuu.

Valkeakosken ammattiopistoon 42 oppilasta
Toijalan yhteiskoulun 130 yhdeksäsluokkalaisesta lukioon haki kevään toisen asteen yhteisvalinnassa yhteensä 67 ja ammatilliseen koulutukseen 63 oppilasta.
Toijalan ysien keskuudessa lukioista suosituin on Akaan lukio, johon haki 33 oppilasta. Tampereelle kymmeneen eri lukioon haki yhteensä 25 oppilasta. Suosituin Tampereen lukioista on Tampereen yhteiskoulun lukio, johon haki Toijalasta kahdeksan oppilasta.
Ammattikoulutukseen suuntaavista Toijalan yseistä eniten hakijoita eli 42 on Valkeakosken ammattiopistoon. Treduun pyrkii kymmenen oppilasta. Opinto-ohjaaja Johanna Karrimaa kertoo, että nuoria kiinnostavat erityisesti lähihoitajakoulutus, talotekniikka sekä sähkö- ja autopuoli. Myös kauneudenhoitoala on kasvattanut suosiotaan.

Viialasta 24 haluaa lukioon Lempäälään
Viialan yhtenäiskoulussa 70 oppilasta haki kevään yhteishaussa opiskelupaikkaa. Lukioihin hakee yhteensä 44 oppilasta ja ammatillisiin oppilaitoksiin 26 oppilasta ensimmäisenä hakutoiveenaan.
Tampereen lukioihin haki 18 ja Lempäälän lukioon 24 oppilasta. Opinto-ohjaaja Kristiina Krans–Suonpään mukaan Akaan lukioon hakijoita oli vähän eikä tarkkaa oppilasmäärä voida antaa yksityisyydensuojasyistä.