Suomalaisten oppilaiden lukutaito vaihtelee jyrkästi keskenään. Se on ongelma, johon jokaisen kodin pitäisi havahtua. On harvoja paljon lukevia oppilaita, sekä paljon sellaisia, jotka eivät lue mitään vapaa-ajallaan.
Lasten ja nuorten vapaa-ajasta kamppailee koko joukko asioita. Yhtenä vahvimmista ovat kännykkä ja pelimaailma. Viidettä luokkaa opettava Maija Kenttä sanoo ymmärtävänsä kotien haasteet, sillä äitinä hän ratkoo niitä itsekin työn ulkopuolella.
Yksi lukutunti viikossa
Maija Kenttä on pyhittänyt omalle luokalleen viikoittain yhden oppitunnin pelkästään lukemiselle. Se on viikon neljästä äidinkielen tunnista paljon, mutta Kentän mielestä se kannattaa.
– Tunnilla saa lukea, mitä kirjaa haluaa. Olemme myös saaneet kirjastosta noin 30 kirjan lukupaketin. Kirjastossa on aivan ihana henkilökunta, ja he tietävät, mitkä kirjat kiinnostavat tämänikäisiä.
Opettaja arvioi, että iso osa oppilaista selvästi nauttii lukutunnista, mutta osalla näkyy keskittymisvaikeuksia. Maija Kenttä kertoo, että välillä hän lukee oppilaille ääneen jotakin hyvää kirjaa, sillä oppilaat tuntuvat pitävän siitä.
Harry Pottereita ja Goosepumpseja
Viidesluokkalaisten kirjasuosikit vaihtelevat, mutta yksi klassikko yhdistää. Isien ja äitien vanhat Aku Ankat ovat suosittuja varsinkin poikien keskuudessa. Myös Harry Potterit ja Goosepumpsit kuluvat viidesluokkalaisten käsissä.
– Tykkään myös Etsivätoimisto-kirjoista, ne ovat hauskoja, totesi Joona Ratilainen.
Viidesluokkalaiset kertoivat, että pikkusisko tai -veli usein pyytää lukemaan lempikirjaansa ääneen. Välillä se tuntuu mukavalta, välillä se rasittaa.
Enni Mäkelä sanoi, että myös sanomalehdet ovat alkaneet kiinnostaa.
– Luen esimerkiksi lasten Hesaria. Kirjoista tykkään lukea Soturikissoja, koska piirrän manga-aiheisia kuvia.
Heli Mustonen