Akaa aloittaa kutsukyydit elokuussa – ”Tämän on tarkoitus olla bussin ja taksin välimuoto”

Kutsukyyti vastaa muun muassa siihen kysyntään, jonka uuden hyvinvointikeskuksen avaaminen synnytti. Kun kutsukyytikokeilu on elokuussa alkanut, joukkoliikennesuunnittelija Sakari Kestinen ottaa mielellään vastaan kehitysehdotuksia ja rakentavaa palautetta joko sähköpostilla sakari.kestinen@akaa.fi tai puhelimella numeroon 040 335 3537. Arkistokuva Jarno Keskinen.

Akaan kaupunki aloittaa kutsukyytikokeilun. Kokeilun piti alkaa jo kesäkuussa. Lopulta aloituspäivää jouduttiin kuitenkin lykkäämään lomien jälkeiseen aikaan.

– Vielä viime viikolla oli tavoite, että kesäkuussa päästään aloittamaan. Yhteistyökumppanina toimivalle Matkahuollolle tuli kuitenkin ongelmia vastaavan kutsukyydin aloittamiseen liittyen Riihimäellä. Niistä ongelmista johtuen he eivät usko saavansa Akaan palvelua lanseerauskuntoon ennen Matkahuollon suunnittelijoiden lomakautta, Akaan kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Sakari Kestinen kertoo.

Tarkoitus on, että Akaan kutsukyytipalvelu pääsisi aloittamaan koulujen kesälomakauden päätyttyä. Kutsukyyti-kehittämishankkeen kustannus on 26 500 euroa, Traficomin myöntämä liikkumisen ohjauksen valtionavustus kattaa noin kaksi kolmasosaa menoista. Avustus on osoitettu vuodelle 2022.

Asiointiliikenteen pohjalle

Autoja on kutsuliikenteen käytössä kaksi. Kutsukyydeissä on käytössä palveluajat. Palvelu toimii aamuyhdeksästä kello 13 asti iltapäivällä, kuten nykyisetkin asiointilinjat.

– Eli kutsukyydit toimivat samojen autojen ajamien koulukyytien välissä. Palveluaikana pystyy tilaamaan auton palvelualueelle. Palvelualueet vastaavat melko tarkkaan nykyisten asiointilinjojen aluetta, Kestinen kertoo.

Täysin vanhaa asiointiliikennettä vastaava kutsukyytijärjestelmä ei kuitenkaan ole. Suurin ero on se, että tähän asti asiointiliikenteen auton on voinut tiettyinä viikonpäivinä tilata vain tiettyihin osiin Akaata. Jatkossa tällaista jakoa ei ole, vaan kutsuliikenteen pystyy joustavasti tilaamaan juuri sinne mistä on tarvetta kulkea.

– Auto tulee toiminta-alueen sisällä mihin vaan minä päivänä viikossa vaan. Auto tilataan puhelimella tai Matkahuollon Reitit ja liput -mobiilisovelluksella, Kestinen kertoo.

Ohjelmisto laskee reitin

Kutsuliikenteen autolle tehdään tilaus etukäteen. Tilausten perusteella ohjelmisto laskee reitin, mitä kautta auton kannattaa ajaa. Asiakas pystyy tilausta tehdessään määrittämään, haluaako olla viimeistään perillä johonkin tiettyyn aikaan tai voiko hypätä auton kyytiin aikaisintaan johonkin tiettyyn aikaan.

– Jos vaikka on pakko ehtiä tiettyyn aikaan junaan tai lääkärille, ei tarvitse etukäteen murehtia, vaan tietokone laskee matka-ajat ja tilaajalle annetaan kellonaika, milloin pitää olla odottelemassa autoa, jotta ei tule ikäviä yllätyksiä, Kestinen kertoo.

Kyyti kannattaa tilata heti kun kyydin tarve on selvillä.

– Tietylle päivälle ensimmäisen tilauksen tehnyt saa kyydin kuten haluaa, samalle päivälle viimeisenä tilannut joutuu joustamaan eniten, Kestinen kuvaa.

Hyvinvointikeskus aiheutti kysyntää

Kutsuliikenne palvelee kaikkia ikäryhmiä, esimerkiksi koululaisia, jotka joutuvat kesken koulupäivän käymään hammaslääkärissä.

– Tämä malli vastaa myös siihen palvelutarpeeseen, jonka uusi hyvinvointikeskus aiheutti. Siitähän syntyi paljon julkista keskustelua, miten Kylmäkosken ja Viialan oppilaat kulkee kesken päivän vaikka juuri hammaslääkäriin, Kestinen sanoo.

Alle 16-vuotiaille palvelun käyttö ei maksa mitään. Alle 25- ja yli 65-vuotiaille palvelu maksaa yhden euron. 25–65-vuotiaille kyyti maksaa kaksi euroa. Palvelun käytön voi maksaa sovelluksella, tai normaalilla maksukortilla ja käteinen käy myös.

Kokeiluvaiheessa kerätään kokemuksia

Vanhan asiointiliikenteen sopimukset kaupungin ja palveluntuottajan välillä ovat voimassa kesän 2023 loppuun asti. Kutsuliikennepilotti jatkuu syyskauden 2022. Jos syksyn kokemukset ovat hyviä, samalla sapluunalla hoidetaan myös kevät ja kesä 2023 ja järjestelmä pidetään käynnissä myös syksyllä 2023 alkavalla uudella sopimuskaudella. Kutsukyytien kokeilujaksolla kerätään kokemuksia, joiden perusteella palvelua voidaan tarvittaessa muuttaa ja kehittää.

– Selvitetään, onko tämä ihan katastrofi vai houkuttaako uusi malli myös uusia käyttäjiä. Jos houkuttelee, harkitaan, voisiko malli olla käyttöä myös iltapäivällä, kun koulukyydit ajettu. Silloin voisi alkaa iltakyytiaika.

Kokemusten keräämisen lisäksi myös toiveita huomioidaan. Rakentava palaute on Kestisen mukaan ehdottoman tervetullutta. Toiveita ja palautetta voi esittää suoraan Kestiselle yhteystiedoilla sakari.kestinen@akaa.fi tai 040 335 3537.

Ei korvaa taksia

Kun kaupunki alkaa kyyditä ihmisiä ilmaiseksi tai yhden tai kahden euron hintaan, saattaa kyytejä elääkseen ajavia taksikuskeja harmittaa. Heille Kestisellä on vastaus valmiina. Kutsuliikenne ei korvaa taksia.

– Taksihan on vielä paljon joustavampi, se menee milloin vaan, minne vaan. Kutsuliikenteellä on tietyt toiminta-ajat ja -alue. Ei tällä esimerkiksi lähdetä Toijalasta Valkeakoskelle. Tämän tarkoitus on olla bussin ja taksin välimuoto, ei yhtä joustava kuin taksi mutta kuitenkin joustavampi kuin bussi tai vanhat asiointiliikenteen kyydit.

Kutsukyydin määritellyt palvelualueet vastaavat melko tarkkaan nykyisten asiointilinjojen 1 ja 2 aluetta. Toinen autoista ajaa Viialan ja Toijalan alueella, toinen palvelee Kylmäkoski-Toijala-aluetta sisältäen Riisikkalan-Kurisjärven suunnan.

Lue lisää