
Akaalaisyritys Toijalan Kone ja Kuljetus Ky rakentaa parhaillaan kiertoliittymää Toijalaan Satamatien, Sirkesalontien ja tulevan Vuoritien risteykseen. Kiertoliittymällä valmistaudutaan Lidl-myymälän tuloon. Myymälä rakennetaan Satamatien varteen ja vastapäätä Pellavatehtaan liikekiinteistöä.
Yrittäjä Mika Korpela kertoo, että varsinaisen kiertoliittymän rakentaminen alkoi maanantaina 13. kesäkuuta ja että ennen sitä tehtiin valmistelevia töitä, kuten kiertotiejärjestelyjä.
Viime viikolla työmaalla tehtiin kivitöitä, ja keskikehän nupukiveys on tarkoitus saada valmiiksi nyt keskiviikon ja torstain aikana.
– Seuraavalla viikolla saapuvat asfaltin pohjatöiden tekijät. Sen jälkeen on vielä kivitöitä tulppien eli liittymän liikenteenjakajien kiveysten sekä reunakivien osalta. Lopuksi on sitten asfaltointityöt, Korpela luettelee.
Mikäli asiat etenevät työmaalla suunnitellusti, on kiertoliittymä Korpelan mukaan käytettävissä viimeistään heinäkuun viimeisellä viikolla.
Kiertoliittymän rakentamisen aikana työmaalla on ihmetelty autoilijoiden toistuvaa piittaamattomuutta ohjauskylttien suhteen.
Työnaikainen kiertotie on ABC:n ja Pellavatehtaan välissä sijaitsevan Sirkesalontien osalta yksisuuntainen, eikä esimerkiksi tien varrella sijaitsevilta liikekiinteistöiltä poistuessaan saa enää suunnata takaisin työmaata kohti. Sirkesalontieltä poistutaankin Levytietä pitkin Lentiläntielle saakka.
– Monet ihmiset ovat ajelleet päin kiellettyä ajosuuntaa, kun he eivät joko välitä tai viitsi kiertää. Olen lisäksi huomannut, että autoja ajetaan kännykät kädessä tietämättä liikennemerkeistä mitään, Mika Korpela toteaa.
Yksisuuntaisuus koskee ainoastaan Sirkesalontien käyttäjiä, ja pelkästään Satamatiellä pysyttäessä työmaan vierestä kuljetaankin tavanomaiseen tapaan molempiin suuntiin.
Korpelan mukaan kiertotielle on asialliset merkit, ja niitä on jopa enemmän kuin mitä vaadittaisiin.
– Opasteista huolimatta monet mieltävät, että en minä tuohon Levytien suuntaan lähde esimerkiksi Helsinkiin takaisin, Korpela harmittelee.
Juhannusviikolla työnaikaisen kiertotien ajorataa kavennettiin jonkin verran Satamatien ja Sirkesalontien risteyskohdan osalta, jotta kyseistä kohtaa ei enää niin usein erehdyttäisi ajamaan kahteen suuntaan.
Korpelan mukaan tietä ei ole kuitenkaan mahdollista kaventaa kovin paljoa, sillä kapea väylä häiritsisi työmaalle saapuvien isojen rekkojen kulkua.
Lue myös:



