Akaa Pointin alueella Täysperävaununtiellä sattui kesäkuun puolivälissä onnettomuus, josta Akaan Seutu uutisoi.
– Onnettomuudessa pakettiauton perä oli vasemmalle kaartuvassa mutkassa lähtenyt luisuun, ja ajoneuvo kaatunut kyljen kautta katolleen, päätyen lopulta oikein päin keskelle tietä, rikoskomisario Tuomas Korhonen Sisä-Suomen poliisilaitokselta kertoi Akaan Seudulle.
Jutun julkaisun jälkeen Facebookin keskusteluryhmässä tuli esiin viestejä, joissa muun muassa kerrottiin alueen muodostuneen paikalliseksi ralliradaksi ja viitattiin Täysperävaununtien alueeseen ”Pointin suorana”. Akaan Seutu kävi tutustumassa alueeseen. Uuden raakapuuterminaalin suuntaiselta, päällystetyltä Vaunutieltä löytyi niin neli- kuin kaksipyöräisilläkin suditteluun viittaavia merkkejä.
Poliisille ilmoitettu meluhaitasta
Kysyimme komisario Petri Kollaselta Sisä-Suomen poliisista, onko poliisilla tietoa Vaunutiellä ja Täysperävaununtiellä mahdollisesti tapahtuvasta ajelusta.
– Poliisilla ei ole paikallisesti laajemmin tietoa, että kyseisillä tieosuuksilla ajettaisiin omia kisoja. Kesän aikana paikkaan liittyen on tullut yksi valvontapyyntö 27.6. Siinä ilmoittajan mukaan mopoista koituu meluhaittaa alueelle, koska mopot kaahaavat iltaisin. Kyse on ilmeisesti nuorison kokoontumisesta, Kollanen vastaa.
Haastatteluhetkellä Kollasella ei ollut tietoa, onko Valkeakoskelta lähtevä partio tai liikenneyksikkö ehtinyt vielä käydä valvomassa kyseistä paikkaa.
– Ehdotuksena on, että mikäli jonkinlaista kiihdytysajoa havaitaan, soitettaisiin siitä hätäkeskukseen, minkä jälkeen poliisi tulee paikalle tarkastamaan tilanteen. Poliisi voi suorittaa tarvittaessa alueella valvontaa ja tarvittaessa poliisi voi puuttua ajamiseen antamalla sakkoja tai puuttumalla kuljettajan ajo-oikeuteen, mikäli edellytykset täyttyvät, Kollanen kertoo.
Tuttu ilmiö poliisille
Ilmiönä syrjäisillä tieosuuksilla tapahtuva kiihdytysajo on poliisille tuttu monesta muusta kaupungista ja kunnasta Pirkanmaalla.
– Kyse ei välttämättä ole pelkästään kiihdytysajoista vaan yleisesti ottaen mopojen metelistä. Turhasta ajamisesta yöaikaan tulee ilmoituksia poliisille. Tässä tapauksessa, jos kyse olisi jonkinlaisesta kisailusta, niin toiminta yleensä laukeaa sillä, kun poliisi tulee paikalle, Kollanen kertoo.
Kuitenkaan isommista kokoontumisista ei ole tullut poliisille tietoa kyseiseltä paikalta.
– Kokoontumisesta ja ajamisesta kannattaa soittaa hätäkeskukseen, mikäli se aiheuttaa häiriötä tai vaarantaa liikennettä, Kollanen neuvoo.
Pitkä suora saattaa houkutella
Kollanen ei osaa sanoa, mikä voisi tehdä juuri Täysperävaununtien tai Vaunutien alueesta houkuttelevan mopoilla tai autoilla ajeluun. Muutama tekijä kuitenkin voi selittää suosiota.
– Jos on pitkää suoraa ja ilta- ja yöaikaan vähän liikennettä niin se voi houkutella paikalle tekemään tämän tyyppistä toimintaa, Kollanen näkee.
Vanhemmat ja kaupunki voivat toimia
Myös Akaan kaupungilla on mahdollisuuksia toimia, mikäli alueella havaittaisiin häiriötä aiheuttavaa tai liikenneturvallisuuden vaarantavaa toimintaa.
– Mikäli kaupunki on tienpitäjä niin kaupungilla on mahdollista laittaa kyseisille tieosuuksille hidasteita tai liikennemerkit, mitkä kieltävät asiattoman ajamisen tiettynä kellonaikana, Kollanen pohtii.
Katuinsinööri Vesa Savolainen Akaan kaupungilta kertoo kaupungin keinojen olevan vähissä ajamisen rajoittamiseksi. Raakapuuterminaalin toiminta vaatii katujen pysymistä auki.
– Nämä ovat yleisiä teitä ja raakapuuterminaali koko ajan toiminnassa, että ei tänne voi mitään esteitä mielestäni rakentaa. Poliisilla on valvontavastuu, mutta voisiko kaupunki mahdollisesti vaikka laittaa asiaton oleskelu kielletty -lisäkilven liikennemerkkiin, Savolainen pohtii.
Savolainen muistaa kaupungin omistaman Puskuritien hallin parkkialueella olleen aiemmin ongelmia kokoontumisesta ja ajelusta.
– Se on aikanaan ollut sellainen paikka, johon on kokoonnuttu. En tiedä, mikä siellä on nykyään tilanne. Mielestäni sinne ei ainakaan mitään merkkejä laitettu.
Viime vuonna Toijalan satamassa tapahtunut mopoilla ajelu nousi keskusteluun. Silloin Akaan kaupunki pyysi poliisia lisäämään valvontaa alueella.
– Muuta yhteistyötä siinä ei ollut, lähinnä laitettiin tietoa poliisille, Savolainen muistaa.