Akaan Seutu kertoi verkkolehdessään 20. heinäkuuta, että Lounean teettämät valokuitukaapelien asennustyöt Viialan keskustan alueella on saatu valmiiksi ja että valokuitukaapelin asennustyöt jatkuvat täydennysrakentamisena eri puolilla Akaata.
Jutun julkaisun jälkeen toimitukseen otti yhteyttä Toijalassa asuva Ari Virtanen, joka kertoi puhelinliittymänsä olleen poikki jo marraskuusta 2021 alkaen.
Puhelinkaapeli meni poikki, kun Lounean urakoitsija asensi valokuitukaapelin Virtasen kotikadulle. Samassa yhteydessä Virtasen pihatien asfaltti halkaistiin ja asfaltti on edelleen paikkaamatta.
– Marraskuussa 2021 katkesi laajakaistaliittymän toiminta. Mutta ei sitä heti tajunnut, vaan vasta vuodenvaihteessa. Sitten reklamoitiin siitä, että täältähän on katkaistu puhelinpiuhat. Ne käytiin tarkistamassa ja todettiin, että piuha on poikki 35 metrin päässä tuolta meidän keskukselta, Virtanen kertaa.
Virtasen ottaman askelmitan mukaan keskukselta on juuri 35 metriä valokuitukaapelin asennusuraan.
– Lounealta sain ensin ohjeeksi ottaa yhteyttä kaivinkonefirmaan, eli siihen toimijaan, joka tämän viillon tähän veti. Mutta heihin ei oikein saa yhteyttä, sellainen ongelma siinä on, Virtanen kertoo.
Virtasen toinen ongelma on pihatien asfaltti. Virtasen omakustanteisesti maksamaa pihatien asfalttia puuttuu valokuitukaapelin asennuksen jäljiltä reilun metrin leveydeltä. Virtanen kertoo kyselleensä myös asfaltin perään Lounealta.
– Onneksi on työpuhelin, sillä saa nettiyhteyden. Töllön kaikki ylimääräiset kanavat menivät myös poikki, mutta sen katseluun ei ole ollut aikaakaan ja peruskanavillahan pärjää, Virtanen toteaa.
”Aina yhteys omaan operaattoriin”
Hankepäällikkö Mika Sipilä Lounealta kertoo tuntevansa Virtasen puhelinkaapelin tapauksen.
– Kaapeli meni poikki. Tällaisessa tapauksessa asukkaan tulee aina olla yhteydessä omaan puhelinoperaattoriinsa. Jokainen operaattori hoitaa rikkoutumiset itse tai teettää työn aliurakoitsijalla. Fakta on se, että toisten operaattorien liittymiä ei saa toinen korjata, koska jokaisella operaattorilla voi olla omat tavat toimia, Sipilä sanoo.
Suurin osa puhelinoperaattoreista ei enää muutenkaan korjaa vioittuneita kaapeleita, vaan korvaa palvelut mobiililla. Myös Lounea toimii omien kaapeliyhteyksiensä suhteen näin.
Korjaamisesta ei kuluja asukkaalle
Mikäli Virtasen puhelinoperaattori päätyisi korjaamaan kuparikaapelin eikä korvaa palvelua mobiiliyhteydellä, kulut maksaa Lounea.
– Tällaisen korjaaminen ei missään nimessä mene asukkaan piikkiin vaan Lounean tai Lounean käyttämän urakoitsijan piikkiin. Jos kaapeli korjataan, kyseinen puhelinoperaattori on yhteydessä Louneaan kulujen osalta. Asukkailla ei ole ollut rikkoutumisessa osaa eikä arpaa, eikä heille muodostu korjaamisesta myöskään mitään kuluja, Sipilä lupaa.
Asfaltti odottaa korjaajaansa
Asfaltin suhteen korjaaminen on viivästynyt. Normaalisti valokuituasennuksiin liittyvien kaivuiden viimeistelyt pyritään tekemään muutamia viikkoja kaivuiden jälkeen, Sipilä sanoo. Virtasen kotikadulla asfalttitöissä on ollut pidempi viive, koska asfalttiurakoitsijat eivät tee yhtä tai kahta railoa, vaan asfaltoitavaksi kootaan aina isompi kokonaisuus.
– Toijalan osalla tässä on ollut viivettä ja haastetta. Asfaltti on kyseisellä kadulla vielä tekemättä, mutta asia on tiedossa ja tullaan tekemään. Se on vain siitä kiinni, että saataisiin asfalttiporukka uudestaan työhön Toijalaan, asiaa on jo alustavasti selvitetty, Sipilä kertoo.