”Kun mummot kuulivat tästä, joka toinen sana oli kirosana” – Uusi Akaakyyti on kuskille helppo, mutta Viialasta ei pääse enää sosiaaliseeraamaan Kylmäkosken Tokmannille

Raimo Sundström ajoi perjantaina 12. elokuuta Akaakyytejä kolmatta päivää. Kuva: Mikko Peltoniemi

Akaassa otettiin keskiviikkona 10. elokuuta käyttöön uusi kutsukyytipalvelu Akaakyyti. Akaakyyti kuljettaa matkustajat heidän omien reittiensä ja aikataulujensa mukaan esimerkiksi kauppaan, keskustaan tai bussipysäkille. Myös kesäasukkaat ja matkailijat voivat hyödyntää Akaakyytiä.

Akaakyyti korvaa vanhat asiointilinjat 1 ja 2 Viialan ja Toijalan sekä Kylmäkosken ja Toijalan välillä. Aiemmasta poiketen pikkubussit eivät aja pysäkeille, joille ei ole tilattu kyytejä.

– Akaakyyti ajaa sinne, minne se tilataan, eli se joustaa aiempaa paremmin matkustajien tarpeiden mukaan. Tästä syystä kyyti on aina tilattava etukäteen, vaikka nousisi kyytiin aikataulutetulta pysäkiltä, joita edelleen on muutamia Viialassa ja Toijalassa, kaupunki kertoi 3.8. julkaistussa tiedotteessaan.

Uutta palvelumallia kokeillaan vuoden 2022 loppuun asti. Palvelun pilotointiin saadaan liikkumisen ohjauksen valtionavustusta Traficomilta.

Tilaaminen soitolla tai sovelluksella

Akaakyydin voi tilata mobiilisovelluksella tai soittamalla asiakaspalveluun. Reitit muodostetaan automaattisesti samaan aikaan ja samaan suuntaan matkustavien asiakkaiden tilausten perusteella.

Palvelun tarjoaa Akaan kaupunki, ja Matkahuolto tuottaa kyytien tilaus- ja yhdistelyjärjestelmän, Reitit ja Liput -sovelluksen sekä huolehtii asiakaspalvelusta.

Akaakyyti liikennöi maanantaista perjantaihin kello 9.00–12.15. Kylmäkosken suuntaan pääsee vain maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin ja Riisikkalan suuntaan vain tiistaisin ja torstaisin. Riisikkalaksi lasketaan tässä tapauksessa myös Toijalan läntiset osat kuten Uusikylä.

Viialan ja Toijalan taajamien alueella Akaakyyti liikennöi kaikkina arkipäivinä.

Kyyti tilataan joko Reitit ja Liput -mobiilisovelluksella tai soittamalla paikallispuhelumaksulla numeroon 0206 144 400 maanantaista perjantaihin kello 7–17. Kyytiin pääsee sovelluksen tai asiakaspalvelijan kertomasta paikasta. Tilauksen voi tehdä välittömään tarpeeseen tai ennakkoon.

Kyyti maksetaan käteisellä tai yleisimmillä maksukorteilla. Lisäksi matkan voi maksaa suoraan sovelluksessa.

Kyytiin voi ottaa myös esimerkiksi lastenvaunut, pyörätuolin tai rollaattorin, kunhan varaa niille paikan kyydin tilaamisen yhteydessä. Matkan hinta on yli 26-vuotiailta aikuisila 2 euroa 16–25-vuotiailta sekä eläkeläisiltä 1 euro. Alle 16-vuotiaille Akaakyyti on ilmainen.

Tarkemmat tilausohjeet sekä palvelualueet ja -ajat Akaakyydistä löytyvät kaupungin verkkosivuilta osoitteesta www.akaa.fi/kyyti.

Matkahuollon Reitit ja Liput -sovellus kertoo, monelta auto on tulossa hakemaan. Kuvakaappaus.

Kyyti saapui kello 9.17

Akaan Seutu testasi Akaakyytiä perjantaina 12. elokuuta eli palvelun kolmantena käyttöpäivänä. Matka Viialan Mortista Toijalaan Alventielle eli Akaan Seudun toimitukseen varattiin edellisenä päivänä Matkahuollon Reitit ja Liput -sovelluksella, joka löytyi normaalisti Google-kaupasta. Kun sovellukseen syötti lähtö- ja määränpääosoitteen, se ilmoitti, että Akaakyyti on saatavilla perjantaiaamuna kello 9.06 +- kuusi minuuttia ja perillä ollaan 9.24 +- 16 minuuttia.

Akaan kaupunki tarjoaa akaakyytiläisille kaksi kokeilukertaa, joten koodilla akaa1 matkan sai ilmaiseksi.

Kun varatun matkan avasi perjantaiaamuna, sovellus ilmoitti ilman heilumavaraa, että kyyti tulisi kello 9.10. Kuistin portailla odotellessa tilannesaapumisaika päivittyi pariin kertaan, kunnes sovellus kertoi kyydin tulevan kello 9.17. Näin myös kävi, ja ratissa ollut Raimo Sundström avasi ovet.

Jätettyään koulukyydissä olleet lapset koululle yhdeksältä aamulla Sundström oli ehtinyt hakea muutaman mummon Viialassa kotoa ja viedä heidät oman kylän S-marketiin.

Akaan Seudun toimittajan Sundström kuskasi lehden toimituksesta kivenheiton päässä olevalle bussipysäkille ja kertoi matkalla, miten Akaakyydin ensimmäiset päivät ovat sujuneet. Muita matkustajia ei tässä kyydissä ollut.

Akaakyyti toi sukkelasti ja suorinta tietä Viialasta Toijalaan. Kuva: Mikko Peltoniemi

Tokmannille pitäisi päästä

Aiempiin asiointilinjoihin verrattuna Akaakyydillä on alkumetreillä ollut vähemmän käyttäjiä. Kun ennen kyydissä oli päivittäin 20–25 ihmistä, oli heitä nyt parina ensimmäisenä ollut 2–3. Perjantaiaamupäivälle tiedossa oli kuitenkin jo useampi kyyti.

Se, että jokainen matka pitää nyt tilata erikseen joko sovelluksella tai soittamalla, on aiheuttanut vakiasiakkaille päänvaivaa.

– 95 prosenttia on mummoja, joilla on vanha nokialainen, joka on osittain rikki. Parilla ihmisellä ei ole puhelinta ollenkaan. Puhelimettomat ovat ennen vain tulleet aikataulun mukaan pysäkille, Sundstörm kertoo.

Kyytiin tulleet mummot ja papat ovat myös kritisoineet sitä, että Akaakyydillä ei enää pääse Viialasta Kylmäkosken Tokmannille.

– Kun mummot kuulivat tästä, joka toinen sana oli kirosana, Sundstörm nauraa.

– Se oli ennen torstaisin, ja vuorolla oli kauppareissun lisäksi myös sosiaalinen merkitys. Aina ei välttämättä ostettu mitään, ja jotkut istuivat autossa pitkin päivää ja kuluttivat aikaa.

Sundströmin mukaan Akaan kaupungin kanssa keskustellaan parhaillaan mahdollisuudesta järjestää kyyti Viialasta Tokmannille.

Kuljettajan kannalta Akaakyyti on Sundtrömin mukaan hyvä ja helppo systeemi, koska tulossa olevat kyydit näkee näytöltä, ja reitin voi suunnitella niiden mukaan.

Heinäsuolla oli erikoisjärjestely

Akaakyydin ensimmäisinä päivinä suurin osa asiakkaista on varannut kyydin soittamalla. Nyt puhelu menee Matkahuollon valtakunnalliseen numeroon, kun ennen ihmiset soittivat suoraan kuskille.

– Tiesin jo äänestä, kuka soittaa, Raimo Sundström sanoo.

Aiempi asiointilinja kiersi Viialassa myös Heinäsuon suunnalla, mutta usein kyytiin ei tullut ketään. Niinpä Sundström teki sen kolkan ihmisten kanssa erikoisjärjestelyn.

– Sovimme niin, että he soittavat, jos ovat tulossa. Muuten en mennyt sinne, vaikka se oli reitillä, koska se olisi ollut turhaa ajoa ja lisäsi vain kiirettä keskustassa.

Lue lisää

Chat Icon