Suurnopeusrata pilkkoisi toteutuessaan Akaan kaupungin osiin – ”Akaan kannalta ei yhtään hyvää vaihtoehtoa”

Akaassa linjaus 1 voi kiertää Kylmäkosken itäpuolelta (punainen linjaus 1) tai länsipuolelta (ruskea linjaus 1B). Linjausvaihtoehto 2 (sininen linjaus) kiertää Jalanti-järven itäpuolelta. Kuvakaappaus Suomi-radan selvityksestä.

Suomi-rata oy julkaisi perjantaina Tampere–Helsinki-välille suunnitellun Suomi-radan reittivaihtoehdot. Selvitys koskee suurnopeusrataa, joka alkaisi Lentoradalta, Helsinki-Vantaa lentoaseman rautatieasemalta ja päättyisi Tampereen rautatieasemalle. Radan pohjoisosassa uusi rata liittyisi nykyisen pääradan raiteiden maastokäytävään joko Akaan Rikalan pohjoispuolella tai Lakalaivan eteläpuolella.

Linjaus 1 Karhunrahkan läpi

Selvityksessä on mukana kolme vaihtoehtoista linjausta, joita pitkin rata voisi Akaan ohittaa. Kaikki linjaukset kulkevat Toijalan keskustan eteläpuolelta, eivätkä uudella radalla liikennöivät henkilöjunat pysähtyisi Akaassa. Tavaraliikennettä uudella radalla ei olisi.

Linjaus 1 ohittaisi Jalanti-järven eteläpuolelta ja Kylmäkosken keskustan itäpuolelta ja kulkisi muun muassa Karhunrahkan ja Onnian läpi. Ysitien rata ylittäisi muutama sata metriä Kylmäkosken hautausmaan pohjoispuolelta.

Linjaus 1B kulkisi Akaan kohdalla linjauksen 1 etelä- ja länsipuolella. Tämä linjaus kulkisi Maunulankulman ja Kuusjoen halki ja ohittaisi Kylmäkosken keskustan lännestä.

Linjaukset 1 ja 1B yhtyvät samaksi linjaukseksi Heinäsuon kohdalla.

Linjaus 2 Sontulan koulun vierestä

Linjaus 2 ohittaisi Jalanti-järven itäpuolelta. Rata kulkisi Sontulantien ja Aakalantien risteyksen yli aivan kuvan oikeassa yläreunassa näkyvän Sontulan koulun läheltä. Kuva Jarno Keskinen.

Linjaus 2 kulkisi huomattavasti lähempänä Toijalaa ja ohittaisi Jalanti-järven itäpuolelta. Linjaus kulkisi muun muassa Lontilan läpi Kurisjärvelle. Siitä matka jatkuisi Sontulantien ja Aakalantien risteyksen yli. Etäisyyttä Sontulan kouluun jäisi selvityksen kartta-aineiston perusteella arviolta 200–300 metriä. Seuraavaksi linjaus kulkee Haanojan ja Vuolteen tuntumassa kohti Kolikkoinmäkeä ja Heinäsuota.

”Akaan näkökulmasta tosi hankala tapaus”

Selvitystyön aikana ratalinjavaihtoehtoja esiteltiin neuvotteluissa vaikutusalueen kuntien kanssa. Suunnitelmia käytiin esittelemässä myös Akaassa kahteen kertaan, Akaan kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Lasse Silván kertoo. Nyt esitellyt ratalinjausvaihtoehdot eivät saa Silvánilta kehuja.

– Ei siellä ole Akaan näkökulmasta yhtään hyvää, vaan ainoastaan vähemmän huonoja ja todella huonoja vaihtoehtoja. Toteutuessaan uusi rata jakaisi pienen kaupungin vielä pienempiin osiin. Meillä on jo moottoritie ja rautatie sitä tekemässä. Suomi-rata oy:n edustajien tapaamisissa koitettiin linjausta korjata, mutta ei sieltä tullut mitään järkevää, Silván kertoo.

Suurnopeusradalla ei voi olla juuri korkeuseroa, joten käytännössä uusi rata kulkisi Akaankin halki joko penkereen päällä tai kallioleikkauksessa, mikä tekisi siitä melkoisen maantieteellisen esteen, Silván huomauttaa.

– Nykyisen radan korjaaminen sopisi mieluummin Akaalle. Suurnopeusrata on Akaan näkökulmasta tosi hankala tapaus. Suomi-radalla se kyllä ymmärretään, Silván jatkaa.

Jos suurnopeusradan suunnittelua päätetään jatkaa, seuraava vaihe on YVA-menettely ja alustavan linjaussuunnitelman laatiminen sen yhteydessä.

Akaaseen tulisi suuria siltoja

Suurnopeusrata toisi Akaan kohdalle maisemallisesti merkittäviä siltoja. Linjauksella 1 rakennettaisiin Heinäsuon ylittävä silta, pituudeltaan noin 2700 metriä. Lisäksi pituutensa puolesta merkittäviä ovat linjauksella 1B Toijala-Turku radan ylittävä silta, pituudeltaan noin 3800 metriä sekä viistosti ysitien ylittävä silta pituudeltaan noin 1500 metriä. Selvityksessä todetaan ysitien olevan yksi merkittävimmistä rataa risteävistä teistä.

Kulttuurimaisemien ja melontareitin yli

Suunniteltujen suurnopeusradan ratalinjausten kohdalle on Pirkanmaan maakuntakaavassa osoitettu Akaan kohdalla useita merkintöjä. Ratalinjaus 1:n reitille tai sen välittömään läheisyyteen osuvat tuulivoima-alue eli Karhunrahka, maakunnallisesti arvokkaat kulttuurimaisemat eli Tarpianjoen ja Heinäsuon-Sarkkilan kulttuurimaisemat, maakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö eli Vanha-Hautaan kartano sekä melontareitti eli Tarpianjoen reitti.

Ratalinjaus 1B:n reitille tai sen välittömään läheisyyteen osuvat Karhunrahka, Ruskeakiven ampumarata, Tarpianjoen kulttuurimaisema sekä Tarpianjoen melontareitti.

Ratalinjaus 2:n reitille tai sen välittömään läheisyyteen on maakuntakaavassa merkitty maakunnallisesti arvokkaana kulttuurimaisemana Sontulan-Järviön-Sotkian-Kurisjärven, Heinäsuon-Sarkkilan ja Aimalan-Nurmen kulttuurimaisemat, kasvutaajamien kehittämisvyöhyke, Tarpianjoen melontareitti ja maakunnallisesti merkittävänä rakennettuna kulttuuriympäristönä Viialan tehdasyhdyskunta/Kolikkoinmäen asuinalue.

Lisäksi yleiskaavoituksessa Akaassa strategisen yleiskaavan valmisteluaineistossa Tarpianjoen pohjoispuolella ratalinjauksen kohdalle on osoitettu luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue. Kaavamääräyksen mukaan alueella suoritettavien toimenpiteiden tulee olla sellaisia, että alueen luontoarvot säilyvät.

Kylmäkoskella linjaukset 1 ja 1b ylittävät vedenhankintaa varten tärkeän pohjavesialueen.

Lue lisää