Viikon sisällä on noussut esiin useampia Akaan tai akaalaisten kannalta huonoja vaihtoehtoja. Ainakin kahden niistä taustalla vaikuttaa lähtökohtaisesti myönteinen asia, kehitys. Valitettavasti kehitys ei aina edistä kaikkien osapuolien asiaa, ja nyt Akaalle saattaa olla varattuna toisten kehityksen mahdollistavan luopujan osa.
Suomi-rata oy julkaisi perjantaina Tampere–Helsinki-välille suunnitellun Suomi-radan reittivaihtoehdot. Uusi yhteys veisi ison osan henkilöliikenteestä Akaan ohittaville raiteille, joilla kulkevat junat ohittaisivat kaupunkimme vauhdilla. Samalla se voisi kuitenkin avata paljon mahdollisuuksia muun muassa Toijalan ja Tampereen väliselle junaliikenteelle.
Akaan kaupunki ei reittivaihtoehdoista innostunut. Vaakasuoraa rataa etenevästä suurnopeusradasta muodostuisi melkoinen maantieteellinen este, joka jakaisi kaupungin yhä pahemmin osiin. Akaata hyödyttäisi ennemmin olemassa olevan radan parantaminen. Samaan aikaan on kuitenkin selvää, että kehitys ei tule pysähtymään ja että nyt julkaistujen suunnitelmien kaltaisia junayhteyksiä kehitetään verrokkimaissamme tälläkin hetkellä. Niinpä ne aikanaan tulevat meillekin, sopi se Akaan kaupunkikehitykselle tai ei. Siispä voimme toivoa, että toteutukseen etenee joskus jokin sellainen suunnitelma, joka on Akaan kannalta vähiten huono vaihtoehto.
Toinen huono vaihtoehto Akaan kannalta olisi kaupunginjohtaja Antti Peltolan työpaikan vaihtuminen. Akaan Seutu kertoi verkkolehdessään perjantaina. että Peltola on hakenut Järvenpään kaupunginjohtajaksi. Mikä tahansa haun lopputulos tuleekaan olemaan, nyt on selvää se, että Akaassa on jotakin sellaista, minkä vuoksi kaupunginjohtaja harkitsee työnantajan laittamista vaihtoon.
Urakehitys on luonnollinen syy hakeutua eteenpäin, mutta Peltola ei Akaan Seudun haastattelussa mainitse urakehitystä. Sen sijaan Peltola mainitsi historiansa Järvenpäässä sekä sen, että kaupungissa oli vakituinen kaupunginjohtajan virka auki. Uutta kaupunginjohtajaa rekrytoitaessa vakituista työsuhdetta pidettiin huonona vaihtoehtona. Olisikohan sopimusta vielä mahdollista molemminpuolisessa yhteisymmärryksessä muuttaa, jotta vielä huonommat vaihtoehdot eivät pääsisi realisoitumaan?
Kolmannet huonot vaihtoehdot liittyvät Akaan seurakunnan kirkkoherra Ali Kulhian virkaan. Kulhia itse olisi halunnut palata virkaansa osa-aikaisesti ja ilman kaikkia kirkkoherran viran tuomia velvollisuuksia. Kirkkoneuvosto piti sitä huonona vaihtoehtona. Niinpä Kulhia jatkaa taas lomailua ja hänen sijaisensa jatkaa tehtävässään erittäin lyhyissä pätkissä. Tämä on varmasti huono vaihtoehto sekä sijaisen että työyhteisön kannalta. Pitäisi löytää tie, joka toisi jatkuvuutta.
Miten huonoja vaihtoehtoja sitten voisi vähentää? Ottamalla aloitteen omiin käsiin. Jos esimerkiksi uuden suurnopeusradan toteutuminen on ainoastaan ajan kysymys, mitä sellaista voisimme tehdä jo nyt, että suunnitelmien realisoituminen ei olisikaan kannaltamme huono vaihtoehto?