Pirkanmaan Keskusta vaatii nopeita päätöksiä pääradan parantamisesta ja kapasiteetin lisäämisestä. Vaihtoehtoisena esitetty uusi rataväylä aiheuttaisi kallista rikki repimistä suhteessa saavutettaviin hyötyihin.
Vaihtoehdoksi kehitelty uusi rata ”tunnin juna” ei tässä maailman tilanteessa edusta realismia eikä palvele koko maakuntaa. Se on kohtuuttoman kallis, ei tue tähän mennessä rakennettua infraa ja aiheuttaa suuria haittavaikutuksia luonnolle. Kokonaan uuden rataväylän suunnittelu hidastaa välttämättömiä päätöksiä pääradan tulevaisuudesta. Samoin linjavaraukset pitävät kuntia ja maanomistajia panttivankeina ja alueiden kehittäminen pysähtyy.
Keskusta on määrätietoisesti tukenut raideliikennettä koko maakunnassa. Pikajunien pysähtyminen paikkakunnalla takaa sujuvat yhteydet työssäkäyntiin ja matkailuun myös keskuskaupungin ulkopuolella. Raideliikenteen liikkumisosuuden kasvattaminen vaatii sujuvia yhteyksiä. Junamatkustamisen hintaa nostava ja junanvaihtojen tarvetta lisäävä vaihtoehto ei tue koko maakunnan yhteyksien kehittämistä.
Suomen talouden haasteet ovat suuria. Se tarkoittaa myös investointien osalta huolellista harkintaa. On selvää, että uusi ratalinja heikentää panostusta nykyiselle pääradalle, joka kuitenkin jäisi palvelemaan suurinta osaa kokonaisliikenteestä.
Suomi ja Pirkanmaa tarvitsevat helposti saavutettavaa ja laadukasta raideliikennettä, jonka kapasiteetti riittää palvelemaan kasvua. Keskeistä on saada lisäraide sekä kunnostaa olemassa oleva päärata palvelemaan pikaisesti henkilö- ja tavaraliikenteen tarpeita.
Pääradan muodostama yhteys Ruotsiin ja Norjaan on merkittävä erityisesti Itämeren liikenteen epävakaassa tilanteessa. Mahdollisimman nopea linjaus pääradan kehittämisestä lisäraiteineen antaa vauhtia asian etenemiselle ja takaa radan varren kunnille sekä maanomistajille varmuuden kehittää alueitaan siihen tukeutuen.
Keskustan Pirkanmaan piiri