Tarkastuslautakunta teki Akaassa vuonna 2020 erityishavainnon Viialan yhtenäiskoulun määräaikaisten työntekijöiden runsaasta määrästä muuhun kaupunkiin nähden. Tämän jälkeen valtuusto vastuutti marraskuussa 2020 viranhaltijat kartoittamaan sivistyslautakunnan ja henkilöstöjaoston kanssa ratkaisuja Akaan strategian toteutumista uhkaaviin tekijöihin.
Havaintojen ja kartoitusten rinnalla Akaan valtuusto päätti viime joulukuussa, että vuoden 2022 aikana valmistellaan suunnitelma luokkakokojen pienentämisestä. Lisäksi sivistystoimessa on elokuussa 2021 käynnistynyt hanke oppimisen tuen ja inkluusion kehittämisestä. Siinä yhtenä keskeisenä tavoitteena ja toimenpiteenä on uudistaa koulunkäynninohjaaja- ja avustajaresurssien käyttöä.
Kaikki tämä nivoutuu yhteen selvityksessä Akaan kaupungin koulunkäynninohjaajien ja henkilökohtaisten avustajien vakansseista sekä koulunkäynninohjaajavakanssien vakinaisesta täyttötarpeesta. Sivistyslautakunta käsitteli selvitystä 17. maaliskuuta.
Uudistus toteutettava vaiheittain
Selvitystä esitelleen vs. sivistysjohtaja Virve Jämsénin mukaan oppimisen tuen ja inkluusion kehittämistyössä on todettu, että tukipalveluhenkilöstön vakanssirakenteen uudistus olisi lähes välttämätöntä toteuttaa vaiheittain ja ketterää kokeilukulttuuria hyödyntäen.
– Näin voidaan hyödyntää vakanssirakenteen uudistustyössä koko hankekauden ajalta kehittämistyöstä saatavaa tukea. Vaiheittainen toteutus tukee uudistuksen hallittua toteutusta sekä mahdollistaa kehittämistyön toteutuksen jatkuvan parantamisen periaatteen mukaisesti, Jämsén kirjoittaa.
Lisäksi vaiheittainen uudistusprosessi tukee hänen mukaansa selvityksen laadintaa opetusryhmäkokojen pienentämisestä sekä koulunkäynninohjaaja- ja avustajaresurssien tehokkaammasta käytöstä ja mahdollisesti saavutettavista säästöistä.
Määräaikaisia ohjaajia on 37
Akaan kaupungilla on tällä hetkellä 37 vakinaisesti täytettyä koulunkäynninohjaajan vakanssia. Lisäksi on tismalleen saman verran määräaikaisia koulunkäynninohjaajia sekä 28 määräaikaisesti täytettyä henkilökohtaisen avustajan vakanssia.
Vs. sivistysjohtaja Jämsénin mukaan Akaassa on pysyvä tarve vähintään 18:lle vakinaisesti täytettävälle koulunkäynninohjaajavakanssille. Jämsén toteaa, että 18 vakanssin vakinainen täyttö on tarkoituksenmukaista toteuttaa 9.8.2022 alkaen.
– Kyseisiin vakansseihin on tarkoituksenmukaista sisällyttää kesäajan keskeytys, joka kirjataan työsopimukseen. Kesäajan keskeytys on perusteltua sisällyttää vakinaistettavaksi esitettyihin vakansseihin, sillä kaupungilla ei ole osoittaa työntekijöille koulujen kesälomien ajaksi työtä, Jämsén toteaa.
Esioppilaille kesällä järjestettävä loma-ajan toiminta pystytään hänen mukaansa toteuttamaan nykyisellä vakinaisella henkilöstöllä.
18 vakanssin vakinaistaminen ei kesäkeskeytyksen takia lisää henkilöstömäärärahatarvetta tälle vuodelle. Palkaton jakso on jokaisella ohjaajalla kaksi kuukautta, ja kyseisten vakanssien kymmenen kuukauden palkkamäärärahat sisältyvät jo vuoden 2022 talousarvioon.
Avustajia halutaan vaihtaa ohjaajiksi
Lukuvuoden 2022–2023 tukipalveluja sekä esioppilaiden ja koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa ei Virve Jämsénin mukaan ole mahdollista toteuttaa nykyisillä ja nyt esitetyillä uusilla vakinaisilla koulunkäynninohjaajavakansseilla. Ohjaajaresurssin tulevaa kokonaistarvetta on kuitenkin mahdotonta määritellä tässä vaiheessa vuotta tarkasti.
– Tukipalveluresurssitarpeeseen vaikuttavat muun muassa kevään aikana valmistuvista, lakisääteisistä pedagogisista selvityksistä saatavat tiedot oppilaiden tukitarpeista, kevään ja kesän aikana valmistuvat oppilaiden erilaiset lääketieteelliset tutkimukset ja niistä saatavat asiantuntijalausunnot sekä keväällä myöhemmin tarkentuvat esioppilaiden ja koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintapaikkavarausten määrät, Jämsén kirjoittaa.
Jotta vakanssirakenteen ja tukipalvelun järjestämistavan uudistamista voitaisiin edistää jo syksystä 2022 alkaen, tulisi henkilökohtaisten avustajien vakansseja Jämsénin mielestä olla mahdollista joustavasti vaihtaa koulunkäynninohjaajavakansseihin.
– Tarvittavien muutosten toteuttaminen määräajaksi eli lukuvuodeksi 2022–2023 tukisi kehittämistyötä ja nopeuttaisi kokonaisuudistuksen toteutumista. Joustavat, määräaikaiset vakanssimuutokset viranhaltijan toimesta mahdollistaisivat ketterän kehittämistyön edistämisen osana seuraavan lukuvuoden toiminnan suunnittelua ja johtamista. Vakanssimuutokset toteutettaisiin sivistystoimelle talousarviossa 2022 myönnettyjen henkilöstömäärärahojen puitteissa.
Vain henkilöstöjohtaja voisi sivistysjohtajan esityksestä hyväksyä määräaikaiset vakanssimuutokset. Sivistysjohtaja vastaisi siitä, että talousarvioon 2022 varattuja määrärahoja tehdyt muutosesitykset eivät ylittäisi.
Sivistyslautakunta oli yksimielinen
Jämsénin mukaan henkilökohtaisten avustajien vakansseista luopuminen ja tukipalvelun järjestäminen koulunkäynninohjaajaresurssein parantaisi ja yhdenmukaistaisi palvelun laatua sekä lisäisi palvelun järjestämisen kustannustehokkuutta.
– Lukuvuoden 2022–2023 aikana saataisiin vakanssirakenteen ja tukipalveluiden järjestämisen pysyvään uudistamiseen arvokasta kokemusta ja tietoa, jonka perusteella olisi mahdollista keväällä 2023 esittää mahdollisia pysyviä vakanssimuutoksia ja vakanssien lakkauttamisia kokonaisuudistuksen edellyttämällä tavalla.
Vs. sivistysjohtaja Jämsén esitti sivistyslautakunnalle, että se hyväksyy selvityksen koulunkäynninohjaajien ja henkilökohtaisten avustajien vakansseista sekä koulunkäynninohjaajavakanssien vakinaisesta täyttötarpeesta ja päättää ehdottaa henkilöstöjaostolle selvityksen mukaisia toimenpiteitä määräaikaisen tukipalveluhenkilöstön vähentämiseksi ja tukipalveluhenkilöstön vakanssirakenteen uudistamiseksi lukuvuoden 2022–2023 aikana toteutettavan kehittämistoiminnan kautta.
Kokouksessa Jämsén muutti esitystään niin että siihen lisättiin kohta, jonka mukaan sivistyslautakunnalle tuodaan viimeistään kesäkuussa 2022 koulu- ja luokkakohtainen selvitys lukuvuodelle 2022–2023 varatuista koulunkäynninohjaajaresursseista.
Sivistyslautakunta hyväksyi muutetun päätösehdotuksen yksimielisesti.