
Akaan kaupungin joutumisesta Länsi ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston valvontaan uutisoitiin helmikuussa 2022. Kaupunki otettiin aluehallintoviraston valvontaan Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueen perusterveydenhuollosta tehtyjen epäkohtailmoitusten sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen omassa tiedonkeruussa ilmi tulleiden seikkojen vuoksi. Epäkohtailmoituksia Akaasta oli tehty kolme kertaa. Ensimmäinen ilmoitus tehtiin heinäkuussa 2021, toinen elokuussa 2021 ja kolmas tammikuussa 2022.
– Epäkohtailmoituksissa on kerrottu hoitotakuun ylityksistä, samoin välittömän yhteydensaannin vaikeuksista. Aluehallintovirasto on näiden vuoksi ottanut Akaan valvontaansa, ylitarkastaja Aulikki Hautsalo Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualueelta kertoi Akaan Seudulle helmikuussa.
Avi teki Akaan kaupungille selvitys- ja selityspyynnön hoitotakuun ylittymisistä. Selvitys- ja selityspyyntöön vastattiin kaupungin taholta tammikuussa 2022.
– Aluehallinvirasto perehtyy saamaansa selvitykseen ja päätös valmistuu sen perusteella, samoin mahdollisten seuraamustoimenpiteiden sisältö ja aikataulu. Aluehallintovirasto ohjaa ja valvoo Akaan toimintaa niin kauan kuin on tarpeellista eli kunnes toiminta on lainmukaista, Hautsalo kertoi helmikuussa.
Jatkoselvitystä pyydetään heinäkuun loppuun mennessä
Avin valvontapäätös valmistui huhtikuussa. Ratkaisunaan Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto kiinnittää Akaan kaupungin huomiota siihen, että potilaan tulee saada arkipäivisin virka-aikana välittömästi yhteys terveyskeskukseen terveydenhuoltolain 51. pykälässä säädetyllä tavalla. Aluehallintovirasto pyytää jatkoselvitystä Akaan kaupungilta siitä, mihin toimenpiteisiin annettu hallinnollinen ohjaus on antanut aihetta. Lisäselvitystä pyydetään myös uusiin epäkohtailmoituksen perusteella esitettyihin kysymyksiin. Muilta osin asia ei anna aihetta toimenpiteisiin aluehallintoviraston taholta, valvontapäätöksessä kerrotaan.
Jatkoselvityksessä Akaan kaupunkia pyydetään toimittamaan selvitystä muun muassa siitä, mikä on ajantasainen tilanne välittömän yhteydensaannin toteutumisesta Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueella sisältäen soitettujen, vastattujen ja vastaamatta jääneiden puheluiden määrät sekä suun terveydenhuollon että muun perusterveydenhuollon osalta, mikä on ajantasainen tilanne kiireettömään perusterveydenhuoltoon pääsyssä, kuinka monta potilasta odottaa vastaanotolle 1-3 kuukautta, kuinka monta potilasta odottaa lääkärin vastaanotolle yli 3 kuukautta ja miten Kylmäkosken ja Viialan taajamien asukkaiden avoterveydenhuollon palvelut on järjestetty.
Asia voi siirtyä hyvinvointialueelle
Akaan kaupungilla on heinäkuun loppuun saakka aikaa vastata lisäselvityspyyntöön. Sen jälkeen avi tekee vielä uuden päätöksen asiassa. Uskotaanko aluehallintovirastossa, että asia ehditään käsitellä loppuun ennen kuin toiminta siirtyy Pirkanmaan hyvinvointialueelle?
– Tässä vaiheessa on vaikea ennakoida, miten asian käsittely saadaan päätökseen. Yleisenä periaatteena on kuitenkin, että jos asiaa ei syystä tai toisesta saataisi päättymään tämän vuoden puolella, niin asia siirtyisi hyvinvointialueen kanssa hoidettavaksi. Tavoitteena toki on saada päätökset heti kun mahdollista, Aulikki Hautsalo kertoo.
Tässä vaiheessa ainoa seuraamus Akaan kaupungille on hallinnollinen seuraamus eli huomion kiinnittäminen ja jatkoselvityksen toimittaminen asioihin niiltä osin, joihin aluehallintovirastossa vielä vastausta halutaan. Valvontaprosessin aikana tulleisiin uusiin ilmoituksiin ei nyt tehdyssä päätöksessä kuitenkaan voitu vielä ottaa kantaa ilman lisäselvitystä.
– Uusiin ilmoituksiin ja huomion kiinnittämisestä johtuvaan toiminnan järjestämiseen lain mukaiseksi liittyen pyydettiin lisäselvitys, Hautsalo muistuttaa.
Ilmoitus Kylmäkosken ja Viialan asukkaiden hoidosta
Yhden epäkohtailmoituksen tekijän mukaan ”Kylmäkosken ja Viialan taajamien asukkaat jätetään hoitamatta”. Tähänkin epäkohtailmoitukseen Akaalla on mahdollisuus antaa vastineensa.
– Aluehallintovirasto selvittää ja valvoo palvelujen lain mukaista toteutumista, ja sen vuoksi palvelun järjestäjälle eli kunnalle annetaan tilaisuus esittää oma vastineensa palvelun järjestämisestä. Aluehallintovirasto ei voi pelkän epäkohtailmoituksen perusteella välttämättä suoraan arvioida asian todellista tilaa, ja siksi tässä yhteydessä kunnalla on tilaisuus vastata palvelun saatavuudesta muiden uusissa epäkohtailmoituksissa ilmoitettujen asioiden lisäksi. Lähtökohtaisesti aluehallintovirasto voi kuitenkin päättää, miten asiaa lähtee käsittelemään, minkä aiheen käsittelyyn valvonnallisesti se antaa, Hautsalo muotoilee.
”Emme ole onnistuneet kaikessa”
Ma. perusturvajohtaja Elina Anttila Akaan kaupungilta kertoo asiakaspalautteiden käsittelyn eri muodoissa olevan terveydenhuollon arjessa jatkuva prosessi ja osa toiminnan ja palvelujen kehittämistä.
– Avi on nyt antanut ratkaisunsa ja sen mukaan edetään ja toimitaan. Emme ole kaikessa onnistuneet ja se ilmenee myös palautteista ja toimintatilastoistamme. Erityisesti yhteydenottojen kanssa on ollut haasteita. Siitä olemme pahoillamme ja pyrimme jatkuvasti tekemään asiaan muutosta, Anttila toteaa.
Anttila kannustaa ottamaan terveyspalveluihin yhteyttä sähköisesti, mikäli mahdollista.
– Nyt valmistelussa olevasta, aville tehtävästä selvityksestä saadaan sitten taas ajankohtaiset tilastot ja tarkempaa kuvausta tämän hetken tilanteesta, Anttila lisää.
Ma. perusturvajohtaja muistuttaa terveydenhuollon saamasta positiivisesta palautteesta.
– Onneksi myös onnistumme ja saamme siitäkin palautetta. Se on myös todella tärkeää, niin meille johdolle kuin myös henkilöstölle ja ensisijaisesti heille. Tällä hetkellä meillä on hykessä palauteautomaatit. Niiden mukaan palaute on todella positiivista. Kaikista vastaajista saamaansa palvelua arvostelee 11,6 prosenttia, passiivisia on 4,1 prosenttia ja suosittelijoita 84,3 prosenttia, Anttila iloitsee.