
Opel Kadett oli pettänyt Funkkis-Esson moottoripajalaiset jo lämmittelykierroksella.
– Kone alkoi kalkattaa ja savua nousi. Ei se pysy käynnissä, Pasi Suomela kertoi.
– Se on motorsporttia, Jokke Suomela kommentoi.
Onneksi mopot kulkevat. Lempääläläinen moottoripaja sai mopokisaan kasaan neljä joukkuetta. Joukkueisiin istutettin myös vieraskuskit Orivedeltä. Kolme tuntia kestävässä kisassa ajetaan rataa ympäri ja eniten kierroksia ajanut joukkue voittaa.
Muutaman kerran kesässä järjestettävät kilpailut ovat moottoripajalaisille kesän kohokohtia. Viime lauantaina kisakaravaani pysähtyi Akaan Daytona Circuitille moottoripajojen 20-vuotisjuhlakilpailuun.
Vähän erilainen nuorisotalo
Suomen nuorten moottoripaja -toiminta on lasten ja nuorten keskuksen koordinoimaa valtakunnallista toimintaa. Pajoja on 36, pohjoisin Sodankylässä, eteläisin Lohjalla, itäisin Joensuussa ja läntisin Härmässä. Jokke Suomela tietää, että myös akaalaisia nuoria käy tiistai- ja torstai-iltaisin Lempäälässä Funkkis-Essolla.

Jokke ja veljensä Mikko Suomela ovat miehiä lempääläläisen moottoripajan takana.
– Moottoriurheilu on väline nuorten kohtaamiseen. Monia heistä kiinnostaa fiksaaminen ja porukassa saa hyvää oppia muilta. Samalla syntyy tunne siitä, että kuuluu johonkin. Kun on paikka mihin mennä, ei syrjäydy kotiin, Jokke Suomela kertoo.
Toiminta on maksutonta, kynnys matala ja ovi iso. Joken ja Mikon lisäksi nuorista huolehtii pajamummo, joka pitää nuoret kylläisinä ja keittiön järjestyksessä.
– Moni tuleekin vain syömään ja juttelemaan. Tämä on erilainen nuorisotalo, Suomelat tiivistävät.

Erilaisen nuorisotalon ikähaarukka on laaja, joskin nuorimmat osallistujat ovat monesti vetäjien omia lapsia. He rakentelevat polku- ja stunttipyöriä isompien keskittyessä mopoihin ja autoihin.
Kuunnellaan, ei käskytetä
Moottoripajan taustalla toimii Lempäälän Verstas ry. Toimipaikkana on Funkkis-Esso, vanha funkkistyylinen huoltoasema. Vakioporukkaan kuuluu parikymmentä nuorta, mutta Suomelat arvelevat, että satakunta heitä on parin toimintavuoden aikana ehtinyt Essolla pyörähtää.
– Joku osaa hitsata, toinen tehdä sähkötöitä. Kolmas on taitava ajaja ja neljäs tekee videoita ja käyttää somea. Kaikki löytävät omat vahvuutensa ja pääsevät toteuttamaan niitä. Siitä voi seurata vain hyvää, Jokke Suomela kertoo.
Sitova vapaaehtoistyö antaa myös ohjaajille paljon. Nuorista on tullut kavereita, joilta saa apua puuhommiin.
– Nuorten kanssa täytyy jutella ja tutustua heihin. Ongelma monilla on se, että ei olla kiinnostuneita nuorista vaan ollaan heti käskyttämässä. Kyllä he ohjeitakin ottavat vastaan, kun asiat esittää oikein, eikä heti käydä kimppuun. Meidän nuoret käyttäytyy hyvin, Mikko Suomela kehuu.
VPK mukana turvallisuustyössä
Moottoripajojen kanssa yhteistyötä tekee valtakunnallisesti toimiva Jokivarren VPK.

– Perinteisen palokuntayhdistysten toiminnan sijaan teemme pelkästään nuorisotyötä. turvallisuustoimintaa, nuorten kasvatusta ja valistusta. Palokuntaharrastuksessa ei ketään syrjitä, ja kaikki toimivat samalla aatteella, Saku Rouvali kertoo.
Jokivarren VPK:n päätoimipaikka on Loimaalla, mutta osa kalustosta on Akaassa ja Urjalassa. Kalustoa ylläpidetään yhteistyöllä yritysten kanssa sekä muun muassa rallipäivystyksillä.
– Meidän palokalusto on pienikokoisempaa, joten sitä on helpompi lähestyä. Meillä on joka tapahtumassa mukana omia nuoria, joten pystymme puhumaan heidän kielellään. Muistutamme kypärän ja hanskojen tärkeydestä. Samalla toivomme, että saisimme tapahtumista uusia nuoria toimintaan mukaan, Rouvali kertoo.
Lempääläläisten kisapäivä alkoi pienellä pettymyksellä, mutta miten se päättyi? Autoilemaan päästiin Limingan pajan lainaamalla autolla ja voitto irtosi sarjassa nopein nuori / ohjaaja. Myös mopokisassa Funkkis-Esson väki nosteli kultaisinta pokaalia.
Katja Alatalo