Malttamattomien autoilijoiden toiminta on huolestuttanut Työmiehenkadun saneeraustyömaalla – Työnjohtajan mukaan työt tukkivat ajoradan maksimissaan viideksi minuutiksi kerrallaan

Työmiehenkadulla Viialassa on toukokuusta lähtien tehty vesi- ja viemäriverkoston saneeraustöitä. Työmaalla on kannettu huolta autoilijoiden käytöksestä: ajoradan ollessa tukossa autoilijoiden on nähty siirtyvän ajamaan kevyenliikenteenväylälle. Kuva: Oona Eskeli.

Työmiehenkadulla Viialassa on toukokuusta lähtien tehty vesi- ja viemäriverkoston saneeraustöitä. Kyseisten töiden tiimoilta Akaan Seudun toimitukseen otti toissa viikolla yhteyttä autoilijoiden käytöksestä työmaa-alueella huolissaan ollut lukija.

Lukijan mukaan ajoradan ollessa silloin tällöin tukossa autoilijat ovat surutta siirtyneet jatkamaan matkaansa kevyenliikenteenväylälle.

– Tänään viimeksi todistin vaaratilannetta, kun pieni pyöräilijä meinasi törmätä kävelytietä ajaneeseen autoon, lukija kuvaili 6. kesäkuuta.

Saneerauksen pääurakoitsija on Lakeuden Maanrakennus Oy. Kohteen vastaavan työnjohtajan Juha-Matti Päivärinnan mukaan työmaalla on oltu huolissaan tismalleen samasta asiasta.

– Sen näki valitettavasti heti, että autoilijat eivät malta minuuttiakaan seistä. Olemme nyt nostaneet raskassuojia kevyenliikenteenväylille, jotta niille ei lähdettäisi ajelemaan, Päivärinta kertoi Akaan Seudulle 17. kesäkuuta.

Työnjohtaja Juha-Matti Päivärinnan mukaan saneeraustöiden aiheuttamat ajoratakatkokset kestävät maksimissaan viisi minuuttia. Kuva: Oona Eskeli.

Työmaan merkintöjä tulee noudattaa

Työnjohtaja sanoo työmaalla olevan kaupungin hyväksymän liikenteenohjaussuunnitelman mukaiset merkinnät ja tietyömerkit, joita tulee noudattaa. Lisäksi kaivinkoneiden välittömässä läheisyydessä oleilua pitää välttää.

Päivärinnan mukaan työmaalla työskennellään arkisin ja pääsääntöisesti aamuseitsemästä puoli neljään iltapäivällä. Työajoissa voi kuitenkin olla jonkin verran vaihtelua esimerkiksi nelipäiväistä työviikkoa tekevien työntekijöiden vuoksi.

Saneeraustöiden aiheuttamat ajoratakatkokset ovat lyhyitä, työnjohtaja vakuuttaa.

– Lyhyitä maksimissaan viiden minuutin katkoksia tulee, kun kaivannon kaivuutuentaelementtejä siirretään päivässä noin kerran kahteen tuntiin. Väitän, että autoilijoista noin 80 prosenttia pääsee työmaan läpi suoraan pysähtymättä.

Ajoradan rakennekerroksia on työn edetessä ennallistettu. Kuva: Oona Eskeli.

Kiertoreitti olisi ollut turvallisuusriski

Juha-Matti Päivärinnan arvion mukaan työmaa on saattanut aiheuttaa päänvaivaa etenkin Työmiehenkadun päässä sijaitsevalla Hukarin asuinalueella, josta kulkeminen riippuu täysin kyseisestä tiestä ja jonka asukkaille työmaan aloitustiedote ei yltänyt.

Alun perin työmaalle oli suunniteltu kiertoreitti, mutta se tyrmättiin yhteistuumin työn tilaajan eli HS-Veden kanssa urakan aloituskatselmuksessa.

– Kiertoreitti olisi ollut liian pitkä ja vaatinut usean kevyenliikenteenväylän muuttamista ajotieksi, mikä olisi aiheuttanut tienkäyttäjille turvallisuusriskin. Liikennevalotkin olivat yksi vaihtoehto, mutta niitä käytettäessä autoilijat seisoisivat varmasti jokaisella ohiajokerralla työmaan vieressä, koska valoihin on automaattisesti säädettynä viiden minuutin odotusaika, Päivärinta perustelee.

Valmista ensi kuun lopulla

Työnjohtajan mukaan töiden pitäisi valmistua heinäkuun lopussa, vaikka niissä etenemistä ovatkin hidastaneet todella pehmeäksi osoittautunut maaperä sekä maasta löytyneet isot kivet.

– Välillä on ollut vaikeaa tietää, edetäänkö päivässä kuusi vai kuusikymmentä metriä. Parin viikon päästä suurin kaivuutyö on kuitenkin ohi. Heinäkuun lopulla on enää liitoksia eli uuden linjan liittämistä vanhoihin viemäreihin ja vesijohtoihin.

Työn loppusuoralle työmaan väki toivoo tienkäyttäjiltä parempaa malttia.

– Työ kestää kuitenkin vain alkukesän, ja sillä parannetaan alueen vesihuollon toimintavarmuutta, Päivärinta summaa.

Kuva: Oona Eskeli.

Lue lisää

Chat Icon