Akaa vastasi jälleen aluehallintovirastolle epäkohtailmoituksista – Suun terveydenhuollon hoitoon pääsyn tilanne on ruuhkautunut

Perusturvalautakunta vastasi aluehallintoviraston lisäkysymyksiin Akaan terveydenhuollon tilanteesta. Yhden epäkohtailmoituksen mukaan Viialan ja Kylmäkosken potilaat jätettäisiin nykyisin hoitamatta, kun palvelut on keskitetty uuteen hyvinvointikeskukseen. Kuva Tarja Antola.

Akaan kaupungin joutumisesta Länsi ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston valvontaan uutisoitiin helmikuussa 2022. Kaupunki otettiin aluehallintoviraston valvontaan Akaan ja Urjalan yhteistoiminta-alueen perusterveydenhuollosta tehtyjen epäkohtailmoitusten sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen omassa tiedonkeruussa ilmi tulleiden seikkojen vuoksi.

Avin valvontapäätös valmistui huhtikuussa. Samalla avi pyysi jatkoselvitystä Akaan kaupungilta siitä, mihin toimenpiteisiin annettu hallinnollinen ohjaus on antanut aihetta. Lisäselvitystä pyydettiin myös uusiin epäkohtailmoituksen perusteella esitettyihin kysymyksiin 31. heinäkuuta mennessä.

Lue myös: Aluehallintovirasto otti Akaan valvontaansa – ”Epäkohtailmoituksissa on kerrottu hoitotakuun ylityksistä ja välittömän yhteydensaannin vaikeuksista”

Selvitystä täydennetään heinäkuussa

Perusturvalautakunta käsitteli avin uuteen selvityspyyntöön vastaamista kokouksessaan 14. kesäkuuta. Lautakunta päätti antaa aville selvityksen tehdyistä toimenpiteistä sekä vastauksia esitettyihin lisäkysymyksiin. Selvitystä täydennetään määräajan puitteissa kesä-heinäkuun aikana saatavilla ajantasaisilla tilastotiedoilla.

Kaupungin jatkoselvityksessä kerrotaan muun muassa perusterveydenhuollon välittömän yhteydensaannin toteutumisessa soitettujen, vastattujen ja vastaamatta jääneiden puheluiden määrien osalta toukokuulta 2022. Vastauksen mukaan Akaan kiireettömään ajanvaraukseen tuli toukokuussa 2 226 puhelua. Viidessä minuutissa vastattiin 84 prosenttiin puheluista. Takaisinsoittojonoon siirtyi 289 puhelua, joista saman päivän aikana soitettiin 274 puhelua eli 95 prosentille takaisinsoittojonoon siirtyneistä. Jonossa luovuttaneita oli 388.

Päivystyspuhelimeen tuli 972 puhelua, joista 74 prosenttiin vastattiin viidessä minuutissa. Keskimääräinen odotusaika oli 3,03 minuuttia.

Klinik-asiointipalvelun kautta Akaan lääkäreiden vastaanotoille tuli helmikuussa 727 yhteydenottoa, joista 368 tehtiin hoidon tarpeen arviointi. Niistä 176 arvioitiin kiireelliseksi, joista 1 päivystykselliseksi, 128 kiireettömäksi ja 63 annettiin itsehoito-ohjausta.

Jonon pituus korkeintaan kolme kuukautta

Selvityksessä Aville kerrotaan myös kiireettömään perusterveydenhuoltoon pääsyssä, yhdestä kolmeen kuukautta vastaanottoaikaa odottavien potilaiden määrä ja yli kolme kuukautta odottaneiden määrä.

Selvityksen mukaan 16.5.2022 Akaan terveysasemalla oli kymmenen potilasta, jotka ovat jonottaneet yhdestä kolmeen kuukautta eikä yhtään potilasta, joka olisi jonottanut yli kolme kuukautta.

Suun terveydenhuoltoon hoitotakuun mukaisesti

Suun terveydenhuollon tilannetta kuvataan selvityksessä ruuhkautuneeksi. Hoitoon kuitenkin pääsee hoitotakuun rajoissa, selvitys vakuuttaa.

Akaan terveyskeskuksen yhteistoiminta-alueen suun terveydenhuollon ajanvaraukseen tuli toukokuussa 1601 puhelua, joista viidessä minuutissa vastattiin 76 prosenttiin. Jonossa luovuttaneita oli 382. Takaisinsoittopalvelussa asiakkaalle soitettiin saman päivän aikana.

Yli 18-vuotiaat potilaat, jotka varaavat aikaa hammaslääkärin tutkimukseen ja joille ei voida heti antaa aikaa, asetetaan jonoon. Jos hoidon tarve on todettu, ajan saa nopeasti, selvitys kertoo.

Käsitellään kun kaikki tiedot annettu

Akaan kaupungin selvitys on saapunut aluehallintovirastoon, ylitarkastaja Aulikki Hautsalo Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta kertoo. Selvitystä ei kuitenkaan ole vielä otettu käsittelyyn.

– Asia käsitellään kokonaisuutena eli sitten kun selvitystä on täydennetty kesä-heinäkuun aikana saatavilla ajantasaisilla tilastotiedoilla. Käytännössä käsittely menee siis elokuulle, Hautsalo sanoo.

Tarkaa aikataulua avin asiasta tekemälle päätökselle Hautsalo ei voi sanoa, mutta kertoo avin tavoitteeksi antaa päätös alkusyksystä. Uusia epäkohtailmoituksia ei Akaata koskien ole enää aville tullut.

Viialan kirjastossa alkaa etävastaanotto

Yhden epäkohtailmoituksen mukaan Kylmäkosken ja Viialan alueiden potilaat jätetään hoitamatta. Aluehallintovirasto pyysi Akaan kaupungilta vastausta tähän ilmoitukseen. Kaupungin vastauksen mukaan julkisilla kulkuneuvoilla pääsee hyvinvointikeskukseen sekä Kylmäkoskelta että Viialasta, ja sen lisäksi Akaan sisäinen asiointiliikenne hakee tarpeen vaatiessa asiakkaan ja ajaa hyvinvointikeskuksen pihaan. Selvityksessä myös muistutetaan, että omalääkärimalli on säilytetty muutosta huolimatta. Kouluterveydenhoitajat ja koululääkärit ottavat edelleen vastaan kouluilla. Jo aiemminkin Kylmäkosken ja Viialan taajamien asukkaat ovat joutuneet asioimaan Toijalan terveysasemalla esimerkiksi kuvantamistutkimuksissa ja kuntoutuksessa, selvitys muistuttaa.

Viialan kirjastossa alkaa etävastaanotto 11. heinäkuuta. Tarkoitukseen varatussa huoneessa Huoneessa voi jo nyt käyttää terveydenhuollon sähköisiä palveluita. Kuva Oona Eskeli.

Suun terveydenhuoltoon on suunnitteilla liikkuva yksikkö, jolla mahdollistetaan esimerkiksi koululaisten suun tarkastusten toteuttaminen kouluilla, selvitys kertoo.

Viialan ja Kylmäkosken alueilla lisätään vähitellen erilaisia etävastaanottoja, selvityksessä mainitaan. Sitä varten Viialan taajaman kirjastoon on jo perustettu etäpiste, jossa asiakkaan käytössä on tietokone tarvittavine ohjelmineen sellaisia asiakkaita varten, joilla ei tarvittavia tietoteknisiä laitteita ole käytettävissään tai joilta puuttuu niiden käyttöön riittävä osaaminen. Asiakkaiden ja henkilökunnan ohjausta ja neuvontaa varten on kaupunkiin perustettu digiohjaajan vakanssi auttamaan ja tukemaan muutoksen läpiviennissä. Kylmäkosken taajamaan perustetaan vastaavanlainen etäpiste, mikäli Viialasta saatavat kokemukset puoltavat sellaisen tarvetta, selvitys lupaa.

– Viialan kirjastossa on huone, jossa on valmiudet periaatteessa vaikka etävastaanotolle, mutta huone ei käytännössä ole ollut siinä käytössä, koska meillä ei vielä ole ollut etävastaanottoja, johtavan ylilääkärin sijainen Elina Miettola Akaan kaupungilta kertoo.

Huoneessa voi jo nyt käyttää terveydenhuollon sähköisiä palveluita kuten Klinik-palvelua. Kirjaston etäpisteestä on tulossa tarkempaa tietoa kuntalaisille, Miettola kertoo.

– Sitä voi jatkossa käyttää esimerkiksi tilanteissa, joissa lapsi sairastuu ja vanhempi tarvitsee siitä todistuksen työnantajalle. Silloin etävastaanotto riittää, sairaan lapsen hoitotodistuksen etävastaanotot alkavat jo 11. heinäkuuta, Miettola kertoo esimerkin huoneen tulevasta käytöstä.

Kaupungin palveluksessa jo aloittanut digiohjaaja neuvoo ja opastaa huoneen käyttäjiä esimerkiksi Omakannan ja Klinik-palvelun käytössä. Vastaavia tietokoneita on myös hyvinvointikeskuksen aulassa ja niiden käyttöön saa paikan päällä opastusta.

Miettola toivoo nyt annettavan selvityksen tyydyttävän aluehallintovirastoa.

– Tietysti toivon, että asiaan ei tarvitsisi enää tämän jälkeen palata. Selvityksessä puututaan hoidon saatavuuteen ja yhteydenottoihin. Siihen on panostettu, että varsinkin aamulla olisi helppo saada yhteys terveydenhoitoon, siihen on lisäresurssointia suunnattu. Olen asiakkailta ja henkilökunnalta saadun palautteen perusteella siinä käsityksessä, että tilanne on parantunut, Miettola kertoo.

Lue myös: Aluehallintovirasto pyytää Akaan kaupungilta lisäselvitystä – Valvontapäätös epäkohtailmoituksista valmistui

Lue lisää

Kommentointi on suljettu.