Akaa haluaa paitsi siistiä, myös ostaa vanhan puunkuormausalueen Toijalan ratapihalta – Asuintalon nousemista pääradassa kiinni olevalle kaistaleelle ei pidetä todennäköisenä

Toijalan ratapihalla Helsinki–Tampere-junaradan vieressä sijaitseva vanha puunkuormauspaikka on ollut pysähtyneessä tilassa siitä lähtien, kun uusi raakapuuterminaali valmistui ja aloitti toimintansa Akaa Pointin teollisuusalueella kesällä 2021. Kaupunki haluaa hankkia tämän Väyläviraston omistaman alueen itselleen mahdollista jatkokäyttöä varten. Kuva: Oona Eskeli.

Toijalan ratapihalla Helsinki–Tampere-junaradan vieressä sijaitsevalla vanhalla puunkuormauspaikalla on ollut hiljaista siitä lähtien, kun Väyläviraston rakennuttama raakapuuterminaali valmistui ja aloitti toimintansa Akaa Pointin teollisuusalueella kesä-heinäkuun taitteessa 2021.

Yhtenä uuden raakapuuterminaalin hyödyistä on pidetty sitä, että se vapauttaa vanhan kuormauspaikan eli pääradan ja Hämeentien välisen maakaistaleen ”muuhun käyttöön”. Kyseisellä kaistaleella ei kuitenkaan vielä ole paljoa muuta nähtävää kuin huonoon kuntoon menneitä puupinoja.

Raakapuuterminaalin käyttöönoton vuosipäivän alla Akaan Seutu kysyi kaupunkikehitysjohtaja Lasse Silvánilta, millaisia suunnitelmia Akaan kaupungilla on vanhan kuormausalueen suhteen.

Kaupunkikehitysjohtaja Lasse Silván toivoo, että tämä alue saataisiin kaupungin omistukseen syksyllä. Kaupunki on kiinnostunut ostamaan Väylävirastolta myös vanhoja ratapohjia Lentilän suunnilta. Kuva: Oona Eskeli.

Vanhat ratapohjatkin kiinnostavat

Silván kertoo, että vanhan puunkuormauspaikan maat eivät ole kaupungin vaan Väyläviraston omistuksessa. Silvánin mukaan kaupunki on käynyt omistajan kanssa neuvotteluja kyseisten maiden ostamisesta.

– Väylävirasto selvittelee parhaillaan, mikä heillä on tulevaisuuden suunnitelmana paikan osalta. Jos heillä ei ole sille käyttöä, kaupunki on valmis lunastamaan maa-alueen.

Kuormauspaikka-alueen lisäksi Silván on tiedustellut samaiselta omistajalta mahdollisuutta ostaa vanhoja ratapohjia Lentilän suunnilta.

– Ne eivät varmaan ole kauhean tärkeitä Väylävirastolle, ja me puolestaan haluaisimme saada ne hyötykäyttöön eli esimerkiksi liitettyä tontteihin tai tiealueisiin, Silván toteaa.

Kaupunkikehitysjohtaja ei usko maanomistusneuvottelujen etenevän merkittävästi nyt kesäloma-aikaan. Tilanteen toivotaan olevan toinen heti lomakauden jälkeen.

– Syksyn aikana näiden asioiden pitäisi selvitä ihan varmasti, koska niitä on puolin ja toisin jo pariin kertaan käsitelty, Silván arvelee.

Vanhalla kuormauspaikalla nötköttää edelleen puita, ja ne ovat ehtineet mennä jo huonoon kuntoon. Kaupunki haluaisi siivota puut pikimmiten pois. Kuva: Oona Eskeli.

Kaupunki on tarjonnut apua puiden kanssa

Kaupunkikehitysjohtaja haluaisi saada vanhan puunkuormauspaikan pikaisesti parempaan kuntoon. Siellä ikään kuin paikan vanhan käyttötarkoituksen jäänteinä nötköttävät puut voi olla mahdollista saada pois ennen maakauppakeskustelujen etenemistä.

Silvánin mukaan kaupunki on tarjoutunut hoitamaan puut pois.

– Väylävirastossa on kyselyä sisällä niistä puista, että josko saisimme ne hakettaa ja polttaa pois. Kasat kun ovat vähän sen näköisiä, että niiden puut ovat tuskin mihinkään varsinaiseen käyttöön menossa, Silván kuvailee.

Rakentaminen tälle rataa vierustavalle kapealle kaistaleelle ei ole kaupungilla ensisijaisena ajatuksena alueen jatkokäyttöä mietittäessä. Todennäköisempänä vaihtoehtona kaupungilla pidetään alueen muuttamista pysäköintitilaksi. Kuva: Oona Eskeli.

Tulevaisuudessa ehkä parkkitilaksi

Lasse Silvánin mukaan puunkuormauspaikan jatkokäyttöä ei ole voitu suunnitella vielä kovin tarkasti, koska alue ei ole kaupungin omistama.

Silván näkee, että alueen käyttöä pitää suunnitella osana Toijalan asemanseudun kehittämiskokonaisuutta jahka maanomistusasiat on saatu kuntoon.

Kaupunkikehitysjohtajan mielestä alueelle voidaan mahdollisesti harkita jonkinlaista rakentamista, mutta se ei ole kuitenkaan vaihtoehdoista ensisijaisin eikä todennäköisin.

– Ainakin asumiseen aluetta on hankala kuvitella, koska se on niin lähellä rataa ja siinä tulisi varmasti melu- ja tärinähaittoja. Myös se pitää huomioida, että alueella on varaus vielä yhdelle kiskoparille, eli käytettävissä oleva kaistale on melkoisen kapea.

Silvánin mukaan paikan työstö liityntäpysäköintialueeksi on yksi huomattavasti varteenotettavammista jatkokäyttöideoista.

Lue myös:

Akaa Pointin teollisuusalueen raakapuuterminaali on valmis – Puunkuljetukset alkavat heti heinäkuun ensimmäisenä päivänä (30.6.2021)

Vanha puunkuormausalue yläilmoista nähtynä 6. heinäkuuta 2022. Kuva: Jarno Keskinen.

Kuvagalleria vanhan puunkuormauspaikan maisemista kesäkuulta:

Tältä puunkuormauspaikka näytti käytössä ollessaan:

Lue lisää

Kommentointi on suljettu.

Chat Icon