Veturimuseon pihaan sijoitettavalla kirjastovaunulla eristystyöt käynnissä – ”Vähän ollaan aikataulusta jäljessä, mutta kiritään”

Akaan Seutu kävi tutustumassa purkuvaiheessa olleeseen junavaunuun maaliskuussa. Nyt työt ovat edenneet eristysvaiheeseen. Kuva Jarno Keskinen.

Museoveturiseuran talkoolaiset noutivat tammikuun lopussa Helsingin Ilmalan ratapihalta Efiti-tyyppisen, sinisen teräskorisen matkustajavaunun Veturimuseolle. Lähes täydellisen remontin jälkeen vaunu tulee päätymään Akaan kaupungille lahjoitettavan merkittävän liikenneaiheisen yksityiskokoelman säilytyspaikaksi. Kokoelman vuosikymmenten saatossa kerännyt tutkija Elias Pölhö on halunnut kokoelmansa säilytettäväksi juuri Toijalaan, VR:n ensimmäiselle nimenomaan risteysasemaksi rakennetulle paikkakunnalle.

Vaunun remontoi Laatukumppani Oy. Helmikuussa alkanut vaunun remontointi on edennyt hyvin, rakennuttaja-asiantuntija Kari Turva Akaan kaupungilta kertoo.

– Hieman aikataulusta ollaan jäljessä, mutta kiritään, Turva viestittää Akaan Seudulle.

Vaunuremontti on edennyt eristystöihin. Lämmöneristeet on asennettu seiniin ja kattoon, eristeenä käytetään ruiskutettavaa, jälkiasennettavaa PU-eristettä, Turva kertoo.

– Seuraavaksi alkaa lattialevyjen purku, jonka jälkeen eristetään lattia, Turva jatkaa.

Valmis tänä kesänä, auki ensi vuonna

Vaunuremontin on suunniteltu olevan valmis kesällä 2022. Aikaa vaunun yleisölle avaamiseen kuluu kuitenkin vielä runsaasti, sillä vaunu avataan keväällä 2023.

– Vaunun on tarkoitus olla auki yleisölle Veturimuseon aukioloaikojen mukaisesti, Turva kertoo.

Valmistuttuaan vaunu asemoidaan Veturimuseon parkkipaikan puolella sijaitsevalle raiteelle. Elias Pölhön keräämä kokoelma toimitetaan kaupungille vasta kun vaunu on valmis.

Hidas prosessi

Näyttelyvaunun remontti alkoi helmikuussa ja on vasta eristysvaiheessa. Miksi aikaa vaunun remontointiin kuluu näin paljon?

– Näyttelyvaunun remontti on haasteellinen. Vaunu puretaan sisältä kokonaisuudessaan, esimerkiksi lämmityslaitteet, putkistot, ilmanvaihto, eristeet, penkit sekä rautakannakkeita ja säiliöitä puretaan. Purku on hidas työvaihe, Turva sanoo.

Lue lisää

Chat Icon