Kuntalaispalautteen kautta valmisteluun edennyt Nahkatehtaantien kevyenliikenteenväylän rakentaminen tyrmättiin teknisessä lautakunnassa

Keväällä Akaan tekninen toimi valmisteli kevyenliikenteenväylän rakentamista kuvan maisemiin Nahkatehtaantielle Viialaan. Tekninen lautakunta kuitenkin päätti kokouksessaan 22. kesäkuuta, että rakennuttamista varten laadittua katusuunnitelmaa ei hyväksytä. Kuva: Tarja Antola.

Keväällä Akaan kaupungin teknisessä toimessa valmisteltiin kevyenliikenteenväylän rakentamista Viialan Nahkatehtaantielle. Väylän toteuttamista varten tehty katusuunnitelma kuitenkin tyrmättiin lähes yksimielisesti teknisen lautakunnan kokouksessa 22. kesäkuuta.

Ennen tätä päätöstä lautakunta oli palauttanut asian valmisteluun 24. toukokuuta pitämässään kokouksessa.

Toteutuessaan uusi kulkuväylä olisi tullut Nahkatehtaantien ja sen läheisyydessä sijaitsevien rivitalojen väliselle maa-alueelle.

Lautakunnan kokouspöytäkirjan esittelytekstissä rakentamisen tarpeellisuutta perustellaan ”järkevällä kevyenliikenteenkaistan jatkamisella” Viialan keskustan suunnasta sekä turvallisuussyillä.

Toteutuessaan uusi kulkuväylä olisi tullut Nahkatehtaantien ja sen läheisyydessä sijaitsevien rivitalojen väliselle maa-alueelle, jolla sijaitsee tällä hetkellä vanhaa tienpohjaa. Tämä ympäristö on teknisen lautakunnan kokouspöytäkirjan mukaan nykyisellään vaarallinen kevyelle liikenteelle. Kuva: Tarja Antola

Asukkaiden tien ylitys huoletti

Pöytäkirjan mukaan kevyen liikenteen kulkeminen Nahkatehtaantien rivitaloihin ja Nahkurintiellä sijaitseviin omakotitaloihin ei ole turvallista ilman uutta jalankulku- ja pyöräilyväylää.

– Tällä hetkellä virallinen kevyenliikenteenkaista puuttuu ja asukkaat joutuvat ylittämään ajoradan, joka on vilkkaasti liikennöity. Kulkureittinä toimii vanha autotiepohja, jota ei kunnossapidetä, pöytäkirjassa kerrotaan.

Lisäksi pöytäkirjassa todetaan, että alueen suunnitteluun on ryhdytty alun perin kuntalaispalautteen kautta.

Nahkatehtaantien katusuunnitelmassa oli kevyenliikenteenväylän lisäksi hahmoteltuna uusi sille johtava suojatie. Kuvakaappaus asemapiirustuksesta.

Vain yksi oli toteutuksen kannalla

Asian käsittelyn aikana teknisessä lautakunnassa 22. kesäkuuta Sami Hyötyläinen (kok) esitti teknisen johtajan Jaana Kootan päätösehdotuksesta poiketen, että katusuunnitelmaa ei hyväksytä ja että kevyenliikenteenväylää ei toteuteta.

Hyötyläisen esitys sai kannatusta Hannu Liukselta (ps) ja Timo Virtaselta (ps), ja lisäksi lautakunnan puheenjohtaja Kirsi Vaittinen (sd) tiedusteli, voiko lautakunta päättää asiasta yksimielisesti Hyötyläisen ehdotuksen mukaisesti. Koska Janina Tuominen (vas) ei kannattanut Hyötyläisen ehdotusta, päätöksestä äänestettiin.

Lopulta Hyötyläisen ehdotus tuli teknisen lautakunnan päätökseksi voitettuaan teknisen johtajan päätösehdotuksen äänin 9–1.

Sami Hyötyläisen (kok) mielestä katusuunnitelman toteuttamisen kustannukset olisivat olleet ”turhan isoja” suhteessa tarpeeseen. Teknisen lautakunnan äänestystuloksen perusteella liki koko lautakunta oli Hyötyläisen kanssa samaa mieltä. Kuva: Oona Eskeli.

”Tähänkin asti liittymän kanssa on pärjätty”

Sami Hyötyläinen näkee, että hänen ehdotuksensa tuli lautakunnan päätökseksi selvin numeroin pääasiassa siksi, että katusuunnitelman toteuttamisen kustannukset olisivat olleet ”turhan isoja” suhteessa tarpeeseen.

Hyötyläisen mukaan tekninen johtaja oli 22. kesäkuuta pidetyssä kokouksessa arvioinut väylän maksavan noin 40 000 euroa.

– Kävelytie kulkee toisella puolella katua, joten joku halvempi vaihtoehto olisi parempi, sillä tähänkin asti liittymän kanssa on pärjätty, Hyötyläinen toteaa.

Hyötyläinen kertoo, että asian toukokuinen valmisteluun palautus liittyi juuri halvempien vaihtoehtojen kartoittamiseen.

– Lähinnä mietimme, että tulisiko esimerkiksi suojatie edullisemmaksi ja että onko sitä edes mahdollista laittaa, hän tarkentaa.

Juttua päivitetty 20.7.2022 kello 17.47 korjaamalla teknisen lautakunnan kokouspäivämäärä (kokous pidettiin 22. kesäkuuta eikä 21. kesäkuuta) sekä 18.7.2022 kello 12.10 lisäämällä uusi Sami Hyötyläisen kommentit sisältävä väliotsikollinen osuus.

Lue lisää

Chat Icon