Viialan liikuntahallin eli Akaa Areenan avajaiset järjestettiin 13. toukokuuta tänä vuonna. 9. kesäkuuta sivistyslautakunta totesi, että areenan käyttöönoton käytännön valmisteluissa on noussut esiin kustannuksiin liittyviä kysymyksiä, jotka vaikuttavat sekä paikallisten seurojen että kaupungin toimintaan Akaa Areenalla.
Nämä kustannukset aiheutuvat hallin isomman salin teleskooppikatsomoiden käytöstä. Lautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle ja valtuustolle, että tämän vuoden talousarvioon myönnetään liikuntapalvelujen palvelujen ostoihin 20 000 euron määrärahalisäys.
Lisäksi sivistyslautakunta velvoitti viranhaltijat välittömiin toimenpiteisiin areenan tilanteen ratkaisemiseksi ja löytämään kestävän ratkaisun katsomorakenteen aiheuttamiin lisäkustannuksiin.
Teleskooppikatsomoiden avaaminen ja sulkeminen ja lattian suojaaminen levyillä kuuluu Akaa Areenan valvonta- ja asiakaspalveluihin. Sivistystoimi kilpailutti palvelut helmi–maaliskuussa, mutta niistä ei saatu yhtään tarjousta.
Tämän jälkeen siirryttiin suorahankintaan, jossa vs. sivistysjohtaja Virve Jämsén pyysi lentopalloseura Akaa-Volleylta ja akaalaiselta, myös Toijalan monitoimihallin palveluista vastaavalta Päivänsäde Coaching -yritykseltä tarjoukset alkuperäisen tarjouspyynnön mukaan.
Päivänsäde Coachingin tarjous 68 000 euroa loppuvuodelle 2022 oli edullisempi, mutta sivistystoimen varaama määräraha oli vain 33 300 euroa. Jotta halli saatiin käyttöön, Virve Jämsén allekirjoitti Päivänsäteen kanssa 10.5. väliaikaisen sopimuksen ajalle 11.5.–30.8.
Nykyinen sopimus 85 000 euroa plus siirrot
Kaupunginhallitus totesi 21. kesäkuuta, että Akaa Areenan valvonta- ja asiakaspalvelutehtävien kilpailutuksessa on määräytynyt Areenan lisätöiden hinnasto, jonka mukaisesti operaattori laskuttaa kuukausimaksuun kuulumattomista lisätehtävistä.
– Katsomon kasaus- ja purkutyöt ovat lisämaksullista työtä. Sekä kasaus- että purkutyöstä operaattori laskuttaa sopimuksen mukaisesti 500 euroa kerta. Katsomon käyttö aiheuttaa käytännössä yhteensä 1000 euron lisätyölaskun, kaupunginhallituksen päätöksessä kerrotaan.
Samassa kokouksessa hallitus totesi, että teknisen lautakunnan vastuualueella tilahallinnon tehtävätasolla henkilöstökulut ovat alittumassa muun muassa rekrytointien johdosta. Niistä päätettiin kohdentaa sivistyslautakunnan vastuualueelle palvelujen ostoihin tarvittava summa 32 200 euroa.
Päivänsäde Coaching on vastannut Akaa Areenan valvonta- ja asiakaspalveluista myös kesän jälkeen. Opintovapaalta elokuun alussa palannut sivistysjohtaja Tero Kuusisto allekirjoitti 1.9. nykyisen sopimuksen ajalle 1.9.2022–15.6.2023.
Kuusiston mukaan sopimuksen arvo on kuukausihinnan mukaisesti yhteensä 85 000 euroa, mutta siihen voi tulla 10 000–20 000 euroa lisää katsomosiirroista ja muista tilattavista lisätöistä.
Budjettiraamissa 173 000 euron kulut
Tällä hetkellä teleskooppikatsomoiden avaamisesta ja sulkemisesta esimerkiksi Akaa-Volleyn ja Akaa Futsalin liigaotteluihin maksavat Päivänsäde Coachingille kaupungin lisäksi myös kyseiset seurat.
Kustannukset on jaettu niin, että suurin osa katsomokuluista jää kaupungin maksettavaksi lukuun ottamatta tilanteita, joissa käytössä on koko noin 1500 hengen katsomokapasiteetti.
Jos käytössä on esimerkiksi puolikas sali ja 553 paikkaa, seura maksaa katsomon avaamisesta 184 euroa ja kaupunki 316 euroa. Jos taas käytössä on koko sali ja 1032 katsomopaikkaa, seura maksaa 344 euroa ja kaupunki 156 euroa.
Jos käytössä ovat vain katsomon osat C2, C3 ja C4, joista saadaan yhteensä 147 paikkaa, niiden avaamisen hinta on sama 500 euroa. Siitä seura maksaa 49 ja kaupunki 451 euroa.
Ottelun jälkeen tapahtuva katsomon purkaminen maksaa kaikissa näissä tapauksissa 500 euroa, ja sen maksaa joka kerta kaupunki.
Sivistysjohtaja Tero Kuusiston mukaan sivistystoimen ensi vuoden talousarvioraamissa arvio Akaa Areenan palveluntuottajan ostoista on 102 000 euroa ja lisätöinä katsomon kasauksesta ja purusta 71 000 euroa eli yhteensä 173 000 euroa.
Kuusiston mukaan seurat maksavat oman osansa katsomoiden kasaamisesta ja purkamisesta ja lattioiden suojaamisesta levyillä ainakin nykyisen sopimuksen ajan eli 15.6.2023 saakka.
Pitkä lista töitä ja vaatimuksia
Tarjouspyyntö- ja sopimusasiakirjojen mukaan Akaa Areenan valvonta- ja asiakaspalveluiden lähtökohtana on, että liikuntahalli palvelee käyttäjiään korkeatasoisesti, käyttäjäkokemus on positiivinen ja asiakaskunnan lisäämiseen panostetaan.
– Yleisen viihtyvyyden, kävijäturvallisuuden ja hyvän palvelun toteutuminen on ensiarvoisen tärkeää. Liikuntahallilla tulee tilojen aukioloaikana olla toimiva valvonta ja asiakaspalvelu. Asiakaspalvelussa tulee olla henkilö, joka tietää ja tuntee hallin toimintaa sekä omaa hyvät asiakaspalvelutaidot, tarjouspyynnön liitteessä todetaan.
Päivänsäde Coachingin velvollisuuksiin sisältyy muun muassa asiakaspalvelu, hallivuorojen varaukset, hallin käytännön toimintojen koordinointi arki-iltaisin ja viikonloppuisin, avainkirjanpito sähköisellä järjestelmällä ja avainpanttimaksut kaupungin maksupäätteellä.
Kaupunki ostaa samalla sopimuksella myös käyttäjälaskennan, järjestyksenvalvonnan ja AV-tekniikan käytönopastuksen.
Nykyisen ostopalvelusopimuksen pohjana olleen tarjouspyynnön mukaan tilojen valvontaa ja asiakaspalvelua tekevillä henkilöillä tulee olla vähintään kahden vuoden kokemus vastaavan tyyppisissä tehtävissä esimerkiksi kuntosalilla, uima- tai jäähallilla tai muissa liikuntatiloissa sekä liikunnan ja urheilun tuntemusta erityisesti sisäliikuntalajien osalta.
Palveluntuottajan henkilökunnalla tulee olla yhtenäiset siistit, tunnistettavat työvaatteet ja henkilötunniste näkyvillä aina tiloissa työskennellessään. Palveluntuottaja voi käyttää harjoittelijoita, työssä oppijoita tai tukityöllistettyjä vain vakituisen henkilön ohjauksessa. Harjoittelija, työssä oppija tai tukityöllistetty ei voi olla yksin vastuussa liikuntahallin valvonnasta.
Turnausten ja muiden suurempien tapahtumien aikana tulee olla mahdollisuus lisätä valvontaa, neuvontaa ja vartiointia tilaisuuden henkilömäärän ja laadun mukaisesti. Näiden lisäresurssien tarpeesta sovitaan aina tapauskohtaisesti.
Akaa Areenan valvonta- ja asiakaspalveluihin ei kuulu esimerkiksi siivous, joka on kilpailutettu erikseen.
Kommentointi on suljettu.